Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🎞️ Film

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

„Kino jest najbardziej perwersyjną ze sztuk – nie daje ci tego, czego pożądasz, ale mówi, jak pożądać” – Slavoj Žižek.

Materiały promocyjne do serialu „Potwór. Historia Eda Geina”
Recenzja

Potwór z Netflixa, czyli wieczory świniobicia

Żyjemy w epoce potworów. Od wpatrywania się w nich, od narkotycznego omal konsumowania filmów, seriali i podkastów o potworach, sami też spotwornieliśmy. O serialu „Potwór. Historia Eda Geina”.

ObserwujObserwujesz

2

Recenzja

Krew, pot i śmiech, czyli Chopin a kino dziedzictwa

Przedstawienie przeszłości jako miejsca chaotycznego sytuuje film Michała Kwiecińskiego w opozycji do kina dziedzictwa, a więc obrazów pokazujących przeszłość jako erę stabilności, często gloryfikujących podziały społeczne oraz hierarchię klasową jako naturalny porządek rzeczy.

„Chopin, Chopin!”, reżyseria Michał Kwieciński
ania-gutowska
Anglistka, badaczka adaptacji filmowych literatury
3

3

Recenzja

Europa w tempie scrolla

Ten film to ironiczny rachunek sumienia współczesnej antytotalitarnej lewicy.

„Kontinental '25” Reżyseria: Radu Jude
Wykładowca na Wydziale Polonistyki UW

5

Między melancholią oporu a furią doomscrollingu

W „Jednej bitwie po drugiej” Paula Thomasa Andersona aktywiści uwalniają migrantów, w „Eddington” Ariego Astera radykalizują się nastolatki. Oba filmy mówią coś ważnego o współczesnym świecie.

ObserwujObserwujesz

3

Recenzja

Setka, galaretka i mordobicie. Laurka dla najtisowej męskości

W tym filmie fascynuje mnie zupełnie przebrzmiała wizja męskości, którą reżyser od lat realizuje z właściwą sobie dziaderską konsekwencją.

„Zamach na papieża” Reżyseria: Władysław Pasikowski

3

Recenzja

Męczeństwo czyni wolnym

Dziesiąta z kolei produkcja o Kolbem odpowiada na turbopatriotyczne marzenia o „filmie o obozach, gdzie bohaterem nie jest biedny Żyd”.

„Triumf serca” reżyseria: Anthony D'Ambrosio

Chciałbym, żeby horror w Polsce stał się czymś naturalnym [rozmowa z Bartoszem M. Kowalskim]

Gdy wyszedł pierwszy zwiastun „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, znajomy dziennikarz napisał mi: „Stary, po «Placu zabaw» kręcisz slasher z Wieniawą? Pojebało cię?”

ObserwujObserwujesz
Recenzja

To nie jest ptak

„Bird” dowodzi, że połączenie poetyk kina społecznego i familijnego zwykle odbywa się kosztem pierwszej z nich.

„Bird” reżyseria: Andrea Arnold
Rozmowa

Właściciele wypożyczalni kaset wideo byli kaowcami ery transformacji

Rozmowa z autorem książki „Elektroniczny bandyta. Rynek wideo w Polsce okresu transformacji”.

Bazylewicz: Tak, w Ameryce wojsko cenzuruje filmy

Kto chciałby iść do kina na jawną propagandówkę amerykańskiej armii? A jednak chodzimy i nawet nam się podoba.

Wczytywanie...