Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🎞️ Film

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

„Kino jest najbardziej perwersyjną ze sztuk – nie daje ci tego, czego pożądasz, ale mówi, jak pożądać” – Slavoj Žižek.

Scenograficzny fetysz „Heweliusza” pokazuje polityczną siłę nostalgii

Czy „ciemnego renesansu” reakcyjnej prawicowości nie powinniśmy wiązać z nostalgiczną kanonadą, jakiej ciągle jesteśmy poddawani? I czy przez stawianie na piedestale czasów minionych nie możemy się cieszyć z czasów obecnych?

ObserwujObserwujesz
5
Recenzja

W „Domu dobrym” widać słabości późnego Smarzowskiego, ale to film dobry i ważny

To, jak przekonująco Smarzowski pokazał koszmar przemocowej relacji pozwala zapomnieć o pewnej słabości diagnostycznej warstwy jego najnowszego dzieła.

„Dom dobry” Wojciecha Smarzowskiego
ObserwujObserwujesz
1

Szpiedzy wracają do popkultury. Widać to zwłaszcza w serialach

W tle tych wszystkich historii widać cały przegląd patologii brytyjskiej rzeczywistości. Już pierwszy sezon „Kulawych koni” pokazuje problem skrajnej prawicy, gotowej sięgać nie tylko po rasistowski język, ale i bezpośrednią przemoc.

ObserwujObserwujesz
1
Materiały promocyjne do serialu „Potwór. Historia Eda Geina”
Recenzja

Potwór z Netflixa, czyli wieczory świniobicia

Żyjemy w epoce potworów. Od wpatrywania się w nich, od narkotycznego omal konsumowania filmów, seriali i podkastów o potworach, sami też spotwornieliśmy. O serialu „Potwór. Historia Eda Geina”.

ObserwujObserwujesz
1
Recenzja

Krew, pot i śmiech, czyli Chopin a kino dziedzictwa

Przedstawienie przeszłości jako miejsca chaotycznego sytuuje film Michała Kwiecińskiego w opozycji do kina dziedzictwa, a więc obrazów pokazujących przeszłość jako erę stabilności, często gloryfikujących podziały społeczne oraz hierarchię klasową jako naturalny porządek rzeczy.

„Chopin, Chopin!”, reżyseria Michał Kwieciński
ania-gutowska
Anglistka, badaczka adaptacji filmowych literatury
3
Recenzja

Europa w tempie scrolla

Ten film to ironiczny rachunek sumienia współczesnej antytotalitarnej lewicy.

„Kontinental '25” Reżyseria: Radu Jude
Wykładowca na Wydziale Polonistyki UW

Między melancholią oporu a furią doomscrollingu

W „Jednej bitwie po drugiej” Paula Thomasa Andersona aktywiści uwalniają migrantów, w „Eddington” Ariego Astera radykalizują się nastolatki. Oba filmy mówią coś ważnego o współczesnym świecie.

ObserwujObserwujesz
Recenzja

Setka, galaretka i mordobicie. Laurka dla najtisowej męskości

W tym filmie fascynuje mnie zupełnie przebrzmiała wizja męskości, którą reżyser od lat realizuje z właściwą sobie dziaderską konsekwencją.

„Zamach na papieża” Reżyseria: Władysław Pasikowski
Recenzja

Męczeństwo czyni wolnym

Dziesiąta z kolei produkcja o Kolbem odpowiada na turbopatriotyczne marzenia o „filmie o obozach, gdzie bohaterem nie jest biedny Żyd”.

„Triumf serca” reżyseria: Anthony D'Ambrosio

Chciałbym, żeby horror w Polsce stał się czymś naturalnym [rozmowa z Bartoszem M. Kowalskim]

Gdy wyszedł pierwszy zwiastun „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, znajomy dziennikarz napisał mi: „Stary, po «Placu zabaw» kręcisz slasher z Wieniawą? Pojebało cię?”

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...