Kraj

H jak HIV

red.

Kampania „H jak HIV” – reaguje na ten fakt. Ambasadorami są w niej dzieci zwracające uwagę na problem swoich rówieśników. Jest to pierwsza w Polsce kampania poświęcona sytuacji dzieci żyjących z HIV w Polsce.

Kampania jest odpowiedzią na docierające do Fundacji Studio Psychologii Zdrowia informacje o rażącej dyskryminacji dzieci żyjących z HIV. Pomimo faktu, że dziecko żyjące z HIV nie stanowi dla innych dzieci zagrożenia, zdarzały się i zdarzają nadal sytuacje, w których informacja o zakażeniu dziecka powoduje, że dziecko jest usuwane ze szkoły lub przedszkola – mówi Małgorzata Kruk, psycholog i prezes Fundacji oraz współautorka kampanii.- Podobna dyskryminacja dotyczy osób dorosłych i spotyka ich nie tylko w miejscu pracy, ale u lekarza czy w środowisku w którym żyje – dodaje.

Od 1984 roku czyli od czasu wykrycia HIV, medycyna i nauka poczyniła ogromne postępy. Stąd dziś zakażenie HIV jest traktowane jak jedna w wielu chorób przewlekłych. A przy stosowaniu odpowiednich leków i będąc pod opieką medyczną jakość życia osób zakażonych nie odbiega od jakości życia osób zdrowych.

Każdy człowiek żyjący z HIV może bez problemu pełnić wszystkie role społeczne i zawodowe – mieć zdrowe dzieci, partnera i pracować. Przebywanie z osobą zakażoną i codzienne z nią kontakty nie grożą zakażeniem – mówi Katarzyna Banach, pedagog i pracownik socjalny z Fundacji Studio Psychologii Zdrowia.

Tymczasem wg. badań Stigma Index z 2011 roku (światowych badań na temat dyskryminacji osób żyjących z HIV przeprowadzonych do tej pory w ponad 50 krajach) w Polsce 20% procent osób żyjących z HIV doświadczyło wykluczenia ze spotkań i wydarzeń towarzyskich, 14% osób zostało odrzuconych przez rodziny, a 13% musiało zmienić miejsce zamieszkania. Nadal też dominuje stereotyp, że choroba ta dotyczy uzależnionych od narkotyków lub homoseksualistów. Mimo tego, że większość nowych zakażeń HIV od lat wykrywana jest głównie u osób heteroseksualnych.

Mam poczucie, że obecna świadomość społeczna na temat HIV w dużej mierze została ukształtowana 30 lat temu, kiedy tak mało wiedzieliśmy o tej chorobie i kiedy wzbudzała ona lęk – mówi Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia, współautorka koncepcji scenariusza spotu. – Potem zabrakło działań edukacyjnych. Stąd do dziś dnia stygmatyzacja wpisana jest nawet w język, jakim się posługujemy. Prosty przykład: o osobie żyjącej z HIV często mówi się „nosiciel wirusa HIV”. Porównując, o osobie chorej na grypę czy żółtaczkę nigdy byśmy tak nie powiedzieli. „Nosiciel” używany jest tylko w przypadku tej jednej choroby, HIV; jakby był to ktoś groźny dla nas – dodaje.

W Polsce nie ma środków na finansowanie kampanii społecznych poświęconych dyskryminacji osób żyjących z HIV, niewiele jest też środków na edukację w tym obszarze.

Stąd praca wszystkich osób zaangażowanych przy produkcji spotu została zrealizowana pro-bono. Wszyscy byliśmy przekonani, że robimy coś ważnego dla naszych znajomych, przyjaciół, pacjentów, podopiecznych i ich dzieci – dodaje Maja Ruszpel. Fundacja Studio Psychologii Zdrowia, współpracuje bezpośrednio z Kliniką Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie prowadzi od lat szeroką działalność poradniczą dla osób żyjących z HIV: psychologiczną, socjalną, prawną.

Rodziny osób żyjących z HIV boją się w swoich miejscach zamieszkania ujawniać, bo boją się wykluczenia. Często przyjeżdżają więc po pomoc nawet z końca Polski do nas –  mówi Małgorzata Kruk. – Na ten moment, jedną z najważniejszych kwestii jest pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży żyjącym z HIV oraz rehabilitacja. Obecnie wiemy o ponad 100 takich dzieciach, ale ilu jest ich naprawdę, trudno stwierdzić, ponieważ większość ludzi w Polsce nie testuje się na obecność HIV, a badanie takie dla kobiet będących w ciąży nie jest obowiązkowe. Szkoda, bo dysponujemy skutecznymi metodami, by zakażona kobieta mogła urodzić zdrowe dziecko. By było inaczej, trzeba nareszcie odczarować temat HIV i związane z nim stereotypy i lęki. Myślę, że właśnie nadszedł czas by traktować go jak jedną z wielu chorób.


Więcej informacji na temat rodzin oraz dzieci żyjących z HIV można znaleźć na portalu www.rodzina-na-plus.pl

Spot „H jak HIV”
Reżyseria i scenariusz: Rafał Skalski
Zdjęcia: Jakub Burakiewicz
Produkcja: Koi Studio
W spocie wystąpiły dzieci: Helenka lat 5, Matylda lat 5, Kuba lat 8, Julia lat 8, Julia lat 8, Igor lat 8, Zosia lat 7, Franek lat 10, Antek lat 8.

***

Ten artykuł nie powstałby, gdyby nie wsparcie naszych darczyńców. Dołącz do nich i pomóż nam publikować więcej tekstów, które lubisz czytać