Kraj

H jak HIV

Kampania „H jak HIV” – reaguje na ten fakt. Ambasadorami są w niej dzieci zwracające uwagę na problem swoich rówieśników. Jest to pierwsza w Polsce kampania poświęcona sytuacji dzieci żyjących z HIV w Polsce.

Kampania jest odpowiedzią na docierające do Fundacji Studio Psychologii Zdrowia informacje o rażącej dyskryminacji dzieci żyjących z HIV. Pomimo faktu, że dziecko żyjące z HIV nie stanowi dla innych dzieci zagrożenia, zdarzały się i zdarzają nadal sytuacje, w których informacja o zakażeniu dziecka powoduje, że dziecko jest usuwane ze szkoły lub przedszkola – mówi Małgorzata Kruk, psycholog i prezes Fundacji oraz współautorka kampanii.- Podobna dyskryminacja dotyczy osób dorosłych i spotyka ich nie tylko w miejscu pracy, ale u lekarza czy w środowisku w którym żyje – dodaje.

Od 1984 roku czyli od czasu wykrycia HIV, medycyna i nauka poczyniła ogromne postępy. Stąd dziś zakażenie HIV jest traktowane jak jedna w wielu chorób przewlekłych. A przy stosowaniu odpowiednich leków i będąc pod opieką medyczną jakość życia osób zakażonych nie odbiega od jakości życia osób zdrowych.

Każdy człowiek żyjący z HIV może bez problemu pełnić wszystkie role społeczne i zawodowe – mieć zdrowe dzieci, partnera i pracować. Przebywanie z osobą zakażoną i codzienne z nią kontakty nie grożą zakażeniem – mówi Katarzyna Banach, pedagog i pracownik socjalny z Fundacji Studio Psychologii Zdrowia.

Tymczasem wg. badań Stigma Index z 2011 roku (światowych badań na temat dyskryminacji osób żyjących z HIV przeprowadzonych do tej pory w ponad 50 krajach) w Polsce 20% procent osób żyjących z HIV doświadczyło wykluczenia ze spotkań i wydarzeń towarzyskich, 14% osób zostało odrzuconych przez rodziny, a 13% musiało zmienić miejsce zamieszkania. Nadal też dominuje stereotyp, że choroba ta dotyczy uzależnionych od narkotyków lub homoseksualistów. Mimo tego, że większość nowych zakażeń HIV od lat wykrywana jest głównie u osób heteroseksualnych.

Mam poczucie, że obecna świadomość społeczna na temat HIV w dużej mierze została ukształtowana 30 lat temu, kiedy tak mało wiedzieliśmy o tej chorobie i kiedy wzbudzała ona lęk – mówi Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia, współautorka koncepcji scenariusza spotu. – Potem zabrakło działań edukacyjnych. Stąd do dziś dnia stygmatyzacja wpisana jest nawet w język, jakim się posługujemy. Prosty przykład: o osobie żyjącej z HIV często mówi się „nosiciel wirusa HIV”. Porównując, o osobie chorej na grypę czy żółtaczkę nigdy byśmy tak nie powiedzieli. „Nosiciel” używany jest tylko w przypadku tej jednej choroby, HIV; jakby był to ktoś groźny dla nas – dodaje.

W Polsce nie ma środków na finansowanie kampanii społecznych poświęconych dyskryminacji osób żyjących z HIV, niewiele jest też środków na edukację w tym obszarze.

Stąd praca wszystkich osób zaangażowanych przy produkcji spotu została zrealizowana pro-bono. Wszyscy byliśmy przekonani, że robimy coś ważnego dla naszych znajomych, przyjaciół, pacjentów, podopiecznych i ich dzieci – dodaje Maja Ruszpel. Fundacja Studio Psychologii Zdrowia, współpracuje bezpośrednio z Kliniką Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie prowadzi od lat szeroką działalność poradniczą dla osób żyjących z HIV: psychologiczną, socjalną, prawną.

Rodziny osób żyjących z HIV boją się w swoich miejscach zamieszkania ujawniać, bo boją się wykluczenia. Często przyjeżdżają więc po pomoc nawet z końca Polski do nas –  mówi Małgorzata Kruk. – Na ten moment, jedną z najważniejszych kwestii jest pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży żyjącym z HIV oraz rehabilitacja. Obecnie wiemy o ponad 100 takich dzieciach, ale ilu jest ich naprawdę, trudno stwierdzić, ponieważ większość ludzi w Polsce nie testuje się na obecność HIV, a badanie takie dla kobiet będących w ciąży nie jest obowiązkowe. Szkoda, bo dysponujemy skutecznymi metodami, by zakażona kobieta mogła urodzić zdrowe dziecko. By było inaczej, trzeba nareszcie odczarować temat HIV i związane z nim stereotypy i lęki. Myślę, że właśnie nadszedł czas by traktować go jak jedną z wielu chorób.


Więcej informacji na temat rodzin oraz dzieci żyjących z HIV można znaleźć na portalu www.rodzina-na-plus.pl

Spot „H jak HIV”
Reżyseria i scenariusz: Rafał Skalski
Zdjęcia: Jakub Burakiewicz
Produkcja: Koi Studio
W spocie wystąpiły dzieci: Helenka lat 5, Matylda lat 5, Kuba lat 8, Julia lat 8, Julia lat 8, Igor lat 8, Zosia lat 7, Franek lat 10, Antek lat 8.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij