Ścigając się na pamięć o ofiarach, tylko wzmacniamy swoje traumy.
Polityczna historia zombie
Czy wszystkie obrazy zombie mają antykapitalistyczny wymiar? Z pewnością nie. Ale zombie i polityka łączą się czasem ze sobą w bardzo zaskakujący sposób.
Czy wolno napisać książkę, która nie jest o Żydach? [polemika]
Autor „Powstania umarłych” odpowiada Irenie Grudzińskiej-Gross
„Smoleńsk” jako film pornograficzny
Jacyś ludzie rozmawiają, jeżdżą samochodami, piją drinki w barach i dyskotekach. Ale po co to wszystko? Po to, żeby pokazać „momenty”.
Jak Strzępka z Kaczyńskim…
Chigozie Obioma „Rybacy”, Scholastique Mukasonga „Maria Panna Nilu”, Grażyna Plebanek „Pani Furia”, Zygmunt Bauman „Obcy u naszych drzwi”
Grudzińska-Gross: Powrót niepamięci
Trochę to żenujące, że znów trzeba przypominać o Żydach. Szczególnie gdy chodzi o wojenną Warszawę.
Baczko. Filozof historycznej dojrzałości [wspomina Adam Ostolski]
„Interesowały go sprawy raczej fundamentalne niż modne”.
O wciąganiu
Krisztina Tóth „Linie kodu kreskowego”, Karl Ove Knausgård „Moja walka”, Gellert Tamas „Mężczyzna z laserem”, James Schuyler „Co na kolację”.
„Teatr mój widzę przeciętny”
Zespół Teatru Polskiego nie boi się zmiany, nie czuje strachu przed nowym, czuje strach przed „starym”.
Odpieprzcie się od Gdyni!
W roli selekcjonera festiwalu filmowego występuje minister Gliński, oburzony brakiem „Historii Roja” w konkursie.
Illouz: Perfumy, konsumpcja, seksapil
Kultura konsumeryzmu niezwykle skutecznie wypełniła misję erotyzacji ludzkiego ciała i relacji międzyludzkich.
Narodziny współczesnego Stambułu
Dla wielu przymusowe wysiedlenia stanowiły akt dziejowej sprawiedliwości. Zachłanne mniejszości etniczne winny ustąpić miejsca prawdziwym patriotom.