Miasto

UK: „Cudzoziemka”, Iwona Zając

Zapraszamy na spotkanie z malarką i autorką murali Iwoną Zając. W rozmowie udział wezmą Marta Siciarek i Hubert Bilewicz.

Zapraszamy na premierę katalogu Cudzoziemka Iwony Zając. Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu Sztuki Stosowane Społecznie, Uniwersytetu Krytycznego w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35, II piętro, Gdańsk).

19 lutego, wtorek, godz. 19.00

Twórczynią zaproszoną do dyskusji będzie malarka i autorka murali Iwona Zając. W panelu zatytułowanym Cudzoziemka artystce towarzyszyć będzie Marta Siciarek z Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek Trójmiasto. Prowadzenie Hubert Bilewicz.

Cudzoziemka to projekt o odzyskiwaniu tożsamości realizowany od 2006 roku, traktujący o złożonych relacjach pomiędzy matką i córką, poczuciu obcości kobiet w rodzinie i w społeczeństwie, dziedziczonych traumach, o odkrywaniu tego, co wspólne pomiędzy kobietami z różnych pokoleń, a także o byciu cudzoziemką w obcym kraju. To także projekt o powrocie do rodziny o poszukiwaniu tego kim jestem poza wytyczonymi rolami.

Iwona Zając w Cudzoziemce wykorzystuje swoje doświadczenie bycia „cudzoziemką”, kiedy to w latach 2004-2009 mieszkała i pracowała w Londynie. Angielskie doświadczenie artystki będzie podstawę do rozmów o tym, co jest nam potrzebne, gdy przyjeżdżamy do obcego kraju i zaczynamy nowe życie? W jaki sposób tworzy się swoje małe wyspy na obcym terenie, jak się odnajduje własną przestrzeń? Co nam może pomóc? Czy pamięć o swojej tożsamości pomaga czy utrudnia w zasymilowaniu się w nowej, innej przestrzeni?

Podczas spotkanie możliwe będzie kupienie katalogu Cudzoziemka, Iwony Zając.

***

Fragment wypowiedzi Iwony Zając z wywiadu przeprowadzonego przez Ewę Majewskaą:

Tym, co jest dla mnie niezmiernie interesujące w Cudzoziemce, ale też wywołuje pewien niepokój, jest to, że jednak to Ty będziesz w tym projekcie występować. To Ty staniesz się „cudzoziemką”, ujawnisz się, co chyba jest jakimś rodzajem utożsamienia z tą postacią, która rezygnuje….

Nie, ja w ogóle na to tak nie patrzę. Poszłam za wątkiem osobistym: moja mama czytała tę książkę. To, co ludzie w tym odczytają, to oczywiście inna sprawa…

Dla mnie problemem jest właśnie relacja matka-córka oraz odniesienie między Tobą, Twoją mamą i Cudzoziemką Kuncewiczowej. Gdybyś miała wskazać aspekty własnego życia, w których czujesz się jak cudzoziemka, to co by to było przede wszystkim?

Cudzoziemka ma różne oblicza. Jestem cudzoziemką, pojechałam do obcego kraju nie znając języka, i zaczęłam stwarzać swój świat od podstaw, nie mogąc się dogadać, będąc kompletnie obcą… właśnie cudzoziemką. Mieszkam z ludźmi, ale jakby obok. Kiedyś bałam się samotności, natomiast później zobaczyłam, że dzięki temu mogę dowiedzieć się dużo na swój temat. Kuncewiczowa opisuje wielką samotność – to mnie najbardziej w jej bohaterce porusza. To, że Róża tak bardzo „zamknęła się” na świat.

***

Iwona Zając –  ukończyła wydział malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2012 roku jest rezydentką Kolonii Artystów na terenie Stoczni Gdańskiej. W swojej twórczości podejmuję problematyke społeczną i feministyczną. Od 200 roku zajmuję się malarstwem ściennym. Swoje muralesy pokazała w Polsce i za granicą. Do najbardziej znanych jej projektów należy Stocznia – seria szablonów na zewnętrznych murach Stoczni Gdańskiej, zawierających opowieście stoczniowców związanych z ich życiem i pracą. W ciągu ostatnich paru lat temat jej prac się zmienił i ogniskuje wokół rodziny, kobiet, odzyskiwania tożsamości: Mama, Idealna, Cudzoziemka. Jest autorką filmy Nike Stoczniowa odchodzi oraz napisanej wspólnie z Moniką Popow książki Idealna. Od poradnika do dialogu.

Marta Siciarek -trenerka antydyskryminacyjna, członkini zespołu NEWW, współtwórczyni zespołu Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek Trójmiasto.

Hubert Bilewicz – historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i dizajnu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest autorem wielu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij