Miasto

Symbiotyczność tworzenia

Seminarium poświęcone wystawie, gdzie artysta i odbiorcy, stają się częścią mrowiska, a dokładniej mówiąc, procesu symbiotyczności tworzenia.

 

Najbliższe seminarium cyklu Sztuka Czasu Współczesnego, zatytułowane Symbiotyczność tworzenia, odnosić się będzie do wystawy Jarosława Czarneckiego aka Elvin Flamingo, odbywającej się w Instytucie Sztuki Wyspa i w Gdańskiej Galerii Miejskiej. 

 

 


Czarneckiemu udało się stworzyć nie tylko instalację multidyscyplinarną, ale również wielowarstwową. Głównym jej elementem bezsprzecznie są mrowiska, czyli niekończący się akt tworzenia. Kolejne to próba zbadania i naszkicowania przez artystę dróg komunikacji w obrębie mrowisk, pokazania tras najbardziej uczęszczanych, miejsc najczęściej wykorzystywanych. Natomiast innym istotnym aspektem jest stworzenie przez artystę za pomocą streamingu internetowego bezpośredniej komunikacji pomiędzy oglądającymi wystawę w Galerii i Instytucie, nieograniczoną do przekazu wizualnego, ale poszerzoną o warstwę dźwiękową, która nadaje projektowi kolejny wymiar. Zabieg ten pozwala oglądającym – poprzez ich obecność, odgłosy i komentarze – stać się częścią projektu, który dodatkowo może być obserwowany z zewnątrz na ww. stronie internetowej.

 


Iwona Bigos /fragment tekstu kuratorskiego wystawy Symbiotyczność tworzenia/

 

 

 


Seminaria prowadzone przez prof. Grzegorza Klamana mają na celu prześledzenie kilku wybijających się wątków dotyczących funkcji sztuki społecznie zaangażowanej i krytycznej. Niegasnące konflikty i nieporozumienia – lub też narastający opór i niechęć – wywoływane przez różnorodne gesty artystyczne wydają się więzić nas w pętli narastającej społecznej agresji. Zerwanie komunikacji, zmieszanie pojęć i języka w niebezpieczny sposób uwalnia lęki i uprzedzenia. Przepracowane w burzliwych latach 90-tych spory ideologiczne nie wygasły i wracają ze zdwojoną siłą. Dekada względnego spokoju okazała się pozorem konsensusu kulturowego i ponownie dzisiaj potrzebujemy krytycznego wglądu i wysiłku przywracającego nam sferę publiczną.

 

 


Sztuka jest niezbywalnym składnikiem naszego życia i zarówno artyści jak i politycy ponosimy odpowiedzialność za jakość performatyki społecznej, sztuka często ma większą siłę oddziaływania od politycznych normatywów lecz jest też niezwykle wrażliwa i podatna na zawłaszczenie i deformację – mówi prof. Grzegorz Klaman. Liczę, że te spotkania staną się jeszcze jedną składową i kolejnym narzędziem do weryfikacji i przewartościowania materiałów, do pogłębionej publikacji na temat sztuki krytycznej w Polsce – dodaje.  

 

 


Gośćmi seminarium będę artyści i kuratorzy, którzy w istotny sposób mieli wpływ na przebieg debaty dotyczącej roli artysty jego praw i odpowiedzialności w przestrzeni wspólnej, wywołali swoim działaniem kontrowersje lub spory ideologiczne przewartościowujące zastane status quo.

 

 


Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego prof. Grzegorza Klamana pt. Symbiotyczność tworzenia odbędzie się w czwartek, 2 października o godz. 19.00 w Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, II p., Gdańsk. Gościem spotkania będzie Jarosław Czarnecki aka Elvin Flamingo. WSTĘP WOLNY

 

 


Dotychczasowe seminaria prof. Grzegorza Klamana w ramach cyklu Sztuka Czasu Współczesnego:

20 marca Mięso – ciało – klon; 17 kwietnia Agorafobia kontra agora filia; 15 maja Bio art – symbiotyczna przyszłość; 12 czerwca Ruiny transformacji.

 

 


Seminarium Sztuka Czasu Współczesnego odbywa się w ramach cyklu Uniwersytetu Krytycznego dofinansowanego ze środków Miasta Gdańska.

 

 


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij