Miasto

(Prze)moc sztuki

Pierwsze seminarium dr Huberta Bilewicza z cyklu (PRZE)MOC SZTUKI w ramach Uniwersytetu Krytycznego rozpocznie się 21 listopada i potrwa przez kolejne trzy czwartki.

Sztuka ma władzę. Jej oddziaływania nie sposób zamknąć w klatce estetyki. Już Majakowski mawiał, że nie tyle jest zwierciadłem rzeczywistości, co młotem mającym ją skutecznie przekształcać. Cykl seminariów (PRZE)MOC SZTUKI za cel stawia przyjrzenie się takim gestom. Podczas spotkań poddana analizie zostanie performatywna moc sztuki poprzez spojrzenie na nią w perspektywie polityczności, a zatem zakwestionowanie zarazem jej estetyczność i etyczność.

 


Pierwsze z trzech seminariów dr Huberta Bilewicza pod tytułem NIECHCIANE POMNIKI, czyli co i jak upamiętniać? odbędzie się z udziałem Kamili Wielebskiej (CSW Łaźnia), dr Jacka Friedricha (UG), dr Doroty Grubby. 

 


Potrzeba upamiętniania modelowana jest ideologicznie, a często uwikłana politycznie. Pomniki przeważnie są silnie nacechowane emocjonalnie; nierzadko uwodzą. Ich siła wynika przeważnie z ostentacyjnej widoczności, zaś ich wymiar perswazyjny niejednokrotnie budzi nie tylko respekt, ale i sprzeciw. Będziemy mówić o niechcianym dziedzictwie, współczesnych dylematach komemoracji, gustach i postawach, pamięci i zapomnieniu, polityce historycznej… 

 


Seminarium Niechciane pomniki, czyli co i jak upamiętniać odbędzie się w czwartek, 21 listopada o godz. 18.00 w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35, II piętro, Gdańsk.

 


Wstęp wolny

 

 

Kolejne spotkania w ramach cyklu (PRZE)MOC SZTUKI, to seminarium pt. BUNT CIPEK, czyli gdzie i z czego wolno szydzić?, które odbędzie się 28 listopada, z udziałem dr Monika Popow (UG), dr Agnieszka Ziętek (UMCS). Zamykające spotkanie zaplanowane jest na 5 grudnia, CHUJART, czyli co dla kogo jest artystyczną świętością? z gośćmi – dr Zbigniew Mańkowski (ASP Gdańsk), dr Sławomir Lipnicki (ASP Gdańsk).


 

Dr Hubert Bilewicz – historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i dizajnu oraz gender studies. Autor wielu artykułów naukowych, redaktor książki oraz współautor podręcznika sztuki.

 

 

Zdjęcie ilustrujące wydarzenie pochodzi ze strony Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij