Krzysztof Tomasik

Wygrzebane: Janion ’72, czyli bez dostępu do Viscontiego

Od wielu tygodni film Viscontiego „Zmierzch Bogów” utrzymuje się na jednym z pierwszych miejsc w tabeli ocen prowadzonej przez redakcję FILMU. Tymczasem w Warszawie ten film był wyświetlany zaledwie przez kilka dni w Sali Kongresowej. Jakie zatem możliwości weryfikacji ocen wystawianych przez krytyków FILMU ma widz warszawski, jak ma zapoznać się z jednym – jak można sądzić – arcydzieł współczesnego kina? Sytuacja jest paradoksalna: wydaje się, że zakupiony film jest rozpowszechniany, tymczasem sprawy mają się zupełnie inaczej. Czekamy zatem na rzeczywiste udostępnienie „Zmierzchu Bogów”.

List do redakcji podpisany „Maria Janion, Warszawa”, tygodnik „Film”, kwiecień 1972.

 

Marian Janion (ur. 1926) – krytyczka i historyczka literatury, badaczka kultury XIX i XX wieku. Profestora Instytutu Badań Literackich PAN. Autorka licznych książek, w tym „Romantyzm. Studia o ideach i stylu” (1969), „Gorączka romantyczna” (1975), „Kobiety i duch inności” (1996), „Żyjąc tracimy życie” (2001) „Wampir: biografia symboliczna” (2002).

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Krzysztof Tomasik
Krzysztof Tomasik
Publicysta, biografista
Publicysta i biografista, działacz LGBT, członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książek "Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku" (2008), "Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u" (2012), "Seksbomby PRL-u" (2014), "Demony seksu" (2015), "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016). Redaktor tomu "Mulat w pegeerze" (2011). Prowadził seminaria biograficzne na Uniwersytecie Krytycznym Krytyki Politycznej.
Zamknij