Krzysztof Tomasik

Rodowicz ’85 czyli Kora, tango i Fogg

− […] Piosenka jest formą dosyć lekką, ale ponieważ jest odbierana masowo, właśnie dlatego mama szansę powiedzieć czasami ludziom coś

− […] Piosenka jest formą dosyć lekką, ale ponieważ jest odbierana
masowo, właśnie dlatego mama szansę powiedzieć czasami ludziom coś
ważnego, albo ich rozczulić, rozśmieszyć. Żadna misja. Taki zawód.

− A ideologia?

− Ideologia w piosenkarstwie? Kto w ogóle powiedział, że piosenka ma
zawierać jakikolwiek program polityczny? Niech pani weźmie zeszyt
tekstów Kory*, wokalistki nr 1, ukochanej przez młodzież – jaki tam jest program?! Na przykład – „Paranoja jest goła”. Czytam pierwszą strofkę: „Jestem taka, jestem taka zmęczona/Bolą mnie ręce, boli mnie
głowa/ Tyle dzisiaj, tyle się dzisiaj stało./Boli mnie serce, boli mnie całe ciało”. To nie jest utwór o paranoi, ani w sensie dosłownym, ani w przenośnym. To jest po prostu utwór o przemęczeniu. Imieniem Kory nazwano jedną z warszawskich szkół, zresztą słusznie, bo jest idolką
młodzieży, młodą – w moim wieku.

− Ależ z pani złośliwa zazdrośnica!

− Proszę pani, ode mnie się żąda „pokoleniowego manifestu”, tymczasem w muzyce lat osiemdziesiątych ten pokoleniowy program jest najwyraźniej
pozorny.

− Przecież wiele rzeczy przemija i pojawiają się nowi konkurenci, nowi idole. Czy pani nie chce tego przyjąć?

− Mam świadomość upływającego czasu, świadomość konkurencji. Kiedy
na początku lat 80-tych pojawiła się u nas wielka fala rocka, poczułam się
zagrożona. Była to jednak fala sztuczna. Muzyka rockowa istniała u nas przecież od lat, tyle, że często nie miała wstępu do studia radiowego, a tym bardziej telewizyjnego.
− Co pani zdaniem jest ponadczasowe w piosence?
− „Tango Milonga” i Mieczysław Fogg.

 

Maryla Rodowicz (ur. 1945) – piosenkarka. Począwszy od końca lat 60. wielka gwiazda polskiej piosenki. Wylansowała takie przeboje jak „Małgośka” „Niech żyje bal”, „Sing-sing”, „Kasa i sex”, „Polska Madonna”. Pisali dla niejOsiecka, Grechuta, Krajewski, Nosowska, Smolik, Umer. Fragment wywiadu Urszuli Biełous „Madonna RWPG”, „Polityka”, luty 1985.

 

* Kora (ur. 1951) – piosenkarka i autorka tekstów. Gwiazda polskiej sceny muzycznej począwszy od 1980 roku, kiedy na Festiwalu w Opolu wykonała jeden ze swoich największych przebojów – „Boskie Buenos”. W latach 1976 2008 wokalistka zespołu Maanam, obecnie występuje jako Kora Live. 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Krzysztof Tomasik
Krzysztof Tomasik
Publicysta, biografista
Publicysta i biografista, działacz LGBT, członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książek "Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku" (2008), "Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u" (2012), "Seksbomby PRL-u" (2014), "Demony seksu" (2015), "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016). Redaktor tomu "Mulat w pegeerze" (2011). Prowadził seminaria biograficzne na Uniwersytecie Krytycznym Krytyki Politycznej.
Zamknij