Krzysztof Tomasik

Kino ’38, czyli kobieta w pracy

Kobieta współczesna dzięki równouprawnieniu wkracza śmiało we wszystkie niemal dziedziny pracy, aby zająć miejsce, które, dotąd niemal wyłącznie, należało do mężczyzny. Jednak ambitnej kobiecie nowoczesnej nie wystarcza praca pomocnicza i dlatego pragnie ona wykazać swoją inicjatywę, zajmując kierownicze stanowiska, odpowiadające jej upodobaniom i zdolnościom. Amerykanki wiele wcześniej, aniżeli ich siostrzyce z Europy poczęły rywalizować z mężczyznami na wszystkich frontach pracy. W Hollywood do licznego grona reżyserów przybyła pierwsza kobieta-reżyser. Jest nią pani Dorota Arzner*, rodowita Amerykanka, która urodziła się w r. 1900.

 

Fragment anonimowego tekstu “Reżyser w spódnicy”, tygodnik “Kino”, luty
1938.

 

* Dorothy Arzner (1897-1979) – reżyserka, jedyna kobieta realizująca filmy w Hollywood w okresie nazywanym „Złotą Erą”. Okres jej największej aktywności to koniec lat 20. i lata 30. XX wieku. W większości jej filmów bohaterkami były niezależne, realizujące się w pracy, kobiety. Ostatni raz stanęła za kamerą w 1943 r. kręcąc „First Comes Courage”.

 

__
Ten artykuł nie powstałby, gdyby nie wsparcie naszych darczyńców. Dołącz do nich i pomóż nam publikować więcej tekstów, które lubisz czytać

Krzysztof Tomasik
Krzysztof Tomasik
Publicysta, biografista
Publicysta i biografista, działacz LGBT, członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książek "Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku" (2008), "Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u" (2012), "Seksbomby PRL-u" (2014), "Demony seksu" (2015), "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016). Redaktor tomu "Mulat w pegeerze" (2011). Prowadził seminaria biograficzne na Uniwersytecie Krytycznym Krytyki Politycznej.
Zamknij