Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🎞️ Film

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

„Kino jest najbardziej perwersyjną ze sztuk – nie daje ci tego, czego pożądasz, ale mówi, jak pożądać” – Slavoj Žižek.

„Myśli i modlitwy”, zdjęcie promocyjne. Źródło: HBO
Recenzja

Zapis kolektywnego obłędu

Handlarze bronią urobili Amerykanów tak, że masakra dzieciaków w szkole jest traktowana jak klęska żywiołowa, jak tornado. Nie da się jej powstrzymać, ale można sprzedać gadżety i kursy chowania się pod ławką.

„Myśli i modlitwy” (HBO)
ObserwujObserwujesz
3

5

A co, jeśli Polska jest krajem prorosyjskim?

Mniej lub bardziej dyskretna prorosyjskość w polityce już nie jest tabu, choć jeszcze trzy lata temu wydawała się nie do pomyślenia.

ObserwujObserwujesz
41

11

Scenograficzny fetysz „Heweliusza” pokazuje polityczną siłę nostalgii

Czy „ciemnego renesansu” reakcyjnej prawicowości nie powinniśmy wiązać z nostalgiczną kanonadą, jakiej ciągle jesteśmy poddawani? I czy przez stawianie na piedestale czasów minionych nie możemy się cieszyć z czasów obecnych?

ObserwujObserwujesz
5

4

Recenzja

W „Domu dobrym” widać słabości późnego Smarzowskiego, ale to film dobry i ważny

To, jak przekonująco Smarzowski pokazał koszmar przemocowej relacji pozwala zapomnieć o pewnej słabości diagnostycznej warstwy jego najnowszego dzieła.

„Dom dobry” Wojciecha Smarzowskiego
ObserwujObserwujesz
1

4

Szpiedzy wracają do popkultury. Widać to zwłaszcza w serialach

W tle tych wszystkich historii widać cały przegląd patologii brytyjskiej rzeczywistości. Już pierwszy sezon „Kulawych koni” pokazuje problem skrajnej prawicy, gotowej sięgać nie tylko po rasistowski język, ale i bezpośrednią przemoc.

ObserwujObserwujesz
1

3

Materiały promocyjne do serialu „Potwór. Historia Eda Geina”
Recenzja

Potwór z Netflixa, czyli wieczory świniobicia

Żyjemy w epoce potworów. Od wpatrywania się w nich, od narkotycznego omal konsumowania filmów, seriali i podkastów o potworach, sami też spotwornieliśmy. O serialu „Potwór. Historia Eda Geina”.

ObserwujObserwujesz
1

5

Recenzja

Krew, pot i śmiech, czyli Chopin a kino dziedzictwa

Przedstawienie przeszłości jako miejsca chaotycznego sytuuje film Michała Kwiecińskiego w opozycji do kina dziedzictwa, a więc obrazów pokazujących przeszłość jako erę stabilności, często gloryfikujących podziały społeczne oraz hierarchię klasową jako naturalny porządek rzeczy.

„Chopin, Chopin!”, reżyseria Michał Kwieciński
ania-gutowska
Anglistka, badaczka adaptacji filmowych literatury
3

4

Recenzja

Europa w tempie scrolla

Ten film to ironiczny rachunek sumienia współczesnej antytotalitarnej lewicy.

„Kontinental '25” Reżyseria: Radu Jude
Wykładowca na Wydziale Polonistyki UW

5

Między melancholią oporu a furią doomscrollingu

W „Jednej bitwie po drugiej” Paula Thomasa Andersona aktywiści uwalniają migrantów, w „Eddington” Ariego Astera radykalizują się nastolatki. Oba filmy mówią coś ważnego o współczesnym świecie.

ObserwujObserwujesz

3

Recenzja

Setka, galaretka i mordobicie. Laurka dla najtisowej męskości

W tym filmie fascynuje mnie zupełnie przebrzmiała wizja męskości, którą reżyser od lat realizuje z właściwą sobie dziaderską konsekwencją.

„Zamach na papieża” Reżyseria: Władysław Pasikowski

3

Wczytywanie...