Nazizm, stalinizm, Polacy i Żydzi – dyskusja o filmie Agnieszki Holland „Europa Europa”, fragment książki „Holland. Przewodnik KP”.
Debiuty w polskim kinie? Tylko Klimkiewicz!
„Zaślepiona” Katarzyny Klimkiewicz ma w sobie to, czego brakuje innym filmom polskich reżyserów – czyli prawdziwy świat.
Wiśniewska: Samotni za kamerą
Nie o to chodzi, żeby zabawnie obśmiać złe filmy pokazane w Koszalinie. Ważniejsze są pytania – o system pracy nad filmem, o rolę w nim jednostki i zespołu.
Ich dobranocki
Czerkawski, Drath, Gill-Piątek, Majmurek, Mikurda, Stawiszyński, Szybowicz, Wiśniewska i Żurawiecki opowiadają, co oglądali w dzieciństwie i dlaczego dalej to pamiętają.
Majmurek: Przyjemność psucia
Wszystko się u Refna tak ze wszystkim miesza, że trudno powiedzieć, z czego pastiszem mamy właściwie do czynienia. I jaki jest cel tej zabawy?
Kowalski: Dziś underground to jest rolnik spod Zamościa
Rozmowa z Lechem Kowalskim, reżyserem filmu dokumentalnego o protestach na Zamojszczyźnie.
Czemu nie wysadzono karuzeli?
W tych filmach nikt nie licytuje się na to, kto bardziej ucierpiał w czasie wojny. Coś się zmieniło.
Wiśniewska: Banały o świecie
Tworzymy świat, do którego wielu nie chcemy czy nie umiemy wpuścić. Banał. Żaden człowiek nie jest nielegalny. Kolejny banał. Czasem jednak warto powtarzać takie banały.
Wiśniewska: Amerykańscy marzyciele
Harry Dean Stanton pochodzi z małej miejscowości, która dziś już zapewne nie istnieje. Pierwsza relacja z 53. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Orientalny kochanek i muzułmański terrorysta
Klimkiewicz znakomicie kieruje emocjami widza i wciąga go w pułapkę. O filmie „Zaślepiona” Katarzyny Klimkiewicz pisze Jarosław Pietrzak.
Topolski: Faulkner okiem Jamesa Franco
Prawdziwe odkrycia w Cannes możliwe są niemal wyłącznie poza głównym konkursem, gdzie jedynym zaskoczeniem może być porażka pewniaków.
Topolski: Czego brakuje najnowszemu filmowi braci Coen?
Jak wielu innych dziennikarzy i widzów straciłem złudzenie, że każdy nowy film braci to arcydzieło.