Nie lubię tych podziałów: tu fabuła, tu dokument – mówi reżyser filmu „Dni uciekają jak dzikie konie za wzgórza”.
Leder o „Idzie”: Nadpalone
Ten film wypełnia zła pustka. To sprawa otchłani, która wskutek Zagłady otworzyła się pomiędzy losem polskim i żydowskim.
Talarczyk-Gubała: Jakubowska była socrealistką przez całe życie
Ale ten socrealizm to nie fabuła o przodownikach pracy.
Puszczyńska: Nie spodziewałam się komercyjnego sukcesu „Idy”
Nie chodziło o brak wiary, tylko znajomość realiów rynku.
Majmurek: Sennik polski [spór o „Idę”]
„Ida” wymaga lektury jak sen. Jest rodzajem sennika koszmarów polskiej historii.
Warkocki broni „Hiszpanki”: Chorzy na Polskę
Ten film wpisuje się w tradycję romantycznych dumań o potędze – ale z ożywczą ironią i absurdem.
Wiśniewska & Majmurek: Wieczne lata dziewięćdziesiąte
Czy one się kiedykolwiek w Polsce skończyły? Wciąż śnimy ten sen.
Krytycy o Oscarach: Klub białych mężczyzn
Tegoroczna gala oscarowa to konserwatywny werdykt i postępowe przesłanie.
Martwa natura, czyli polska historia według „Idy”
Pawlikowski otula nasz strach przed przeszłością kożuchem anielsko-przaśnych obrazów.
Kudriaszowa: Tak, wierzyliśmy w komunizm [rozmowa]
Chciałam pokazać, jak bardzo dla nas, dzieci, ważne były komunistyczne opowieści.
W tej perfekcji jest coś fałszywego
Nic dziwnego, że ten film poprawia ludziom samopoczucie: wszystko jest tam przewidywalne.
Majmurek z Berlinale: Berlińska pamięć
Obraz przełomu z punktu widzenia kilkulatków, którzy nagle przenieśli się do zupełnie innego świata – tego brak mi w polskim kinie.