Przez 60 lat zawsze w głównym nurcie, reagujący na rzeczywistość. Jego filmy są politycznym i społecznym zapisem tego, jaka była Polska i jej kino w danym czasie.
Zmarł Andrzej Wajda. Czy w „Powidokach” widzowie zobaczą alegorię „dobrej zmiany”?
Tak film odczytali widzowie festiwalu w Gdyni.
Czy psychoterapia nas zbawi?
Córka płacze, matka płacze, a nad tym wszystkim mądry pan psychoterapeuta.
Dlaczego „Wołyń” przegrywa z „Grą o tron”
Filmowy traktat na temat siekiery, w którym jest zaskakująco wiele analogii do historii rwandyjskiej maczety.
Wspaniałość Beksińskich
Tak niezwykła rodzina, a jednak tak zwyczajna, naznaczona tak zwykłymi problemami. Jakub Majmurek o filmie „Ostatnia rodzina”.
Gdynia kobiet
Filmy o kobietach, filmy kobiet, książki o krytyczkach, debata o kobietach w kinie, #czarnyprotest i realna zmiana.
„Wołyń”: Kino w wojnie pamięci
Film Smarzowskiego jest przestrogą przed tym, do czego prowadzić może nacjonalistyczna mobilizacja mas i narodowy szowinizm.
Zaćma, czyli niekończąca się pokuta
W Gdyni w tym roku sporo filmów o historii XX wieku, jeszcze więcej po prostu osadzonych w historycznym kostiumie. Wśród nich „Zaćma” Ryszarda Bugajskiego.
„Doświadczenia filmowe” kobiet
Gdym ujrzała filmy puszczane w szopie strażackiej, oszalałam zupełnie. Jak się to robi?! Gdzie?! Kto to robi?!
Oskarżam PRL
Polskie kino odkryło potencjał historii seryjnych morderców z czasów PRL. Czy go wykorzystuje?
Chłopackie dojrzewanie
Trzydziestolatek w krótkich spodenkach chce mierzyć się z życiem za pomocą gry. Powodzenia.
„Smoleńsk” jako film pornograficzny
Jacyś ludzie rozmawiają, jeżdżą samochodami, piją drinki w barach i dyskotekach. Ale po co to wszystko? Po to, żeby pokazać „momenty”.