Co drażniło kobiety w filmie polskim lat 30.? Kino ułana i kanapy, powracające do problematyki patriotycznej w starym stylu.
Obywatel Blake
W świecie neoliberalnego zarządzania biedą przez poczucie winy bohater filmu Kena Loacha jest dinozaurem XX wieku i bojowych tradycji klasy pracującej.
Laboratorium lęku [Majmurek o filmie Sasnali]
Nowy film Anki i Wilhelma Sasnali wpisuje się w debatę na temat uchodźców.
„Wołyń” jest krzykiem [spór o film Smarzowskiego]
Czy film jeszcze bardziej uruchomi ciemną stronę emocji polsko-ukraińskich?
Hamlet na koksie ma usta w podkówkę
Jak lubicie hamletyzowanie narkobaronów w klapkach na kolumbijskiej działce, to polecam.
Tomasik: Wajda jak Polska
Przez 60 lat zawsze w głównym nurcie, reagujący na rzeczywistość. Jego filmy są politycznym i społecznym zapisem tego, jaka była Polska i jej kino w danym czasie.
Zmarł Andrzej Wajda. Czy w „Powidokach” widzowie zobaczą alegorię „dobrej zmiany”?
Tak film odczytali widzowie festiwalu w Gdyni.
Czy psychoterapia nas zbawi?
Córka płacze, matka płacze, a nad tym wszystkim mądry pan psychoterapeuta.
Dlaczego „Wołyń” przegrywa z „Grą o tron”
Filmowy traktat na temat siekiery, w którym jest zaskakująco wiele analogii do historii rwandyjskiej maczety.
Wspaniałość Beksińskich
Tak niezwykła rodzina, a jednak tak zwyczajna, naznaczona tak zwykłymi problemami. Jakub Majmurek o filmie „Ostatnia rodzina”.
Gdynia kobiet
Filmy o kobietach, filmy kobiet, książki o krytyczkach, debata o kobietach w kinie, #czarnyprotest i realna zmiana.
„Wołyń”: Kino w wojnie pamięci
Film Smarzowskiego jest przestrogą przed tym, do czego prowadzić może nacjonalistyczna mobilizacja mas i narodowy szowinizm.