Nieznośnie swojska obcość

Wydana niedawno książka Adama Leszczyńskiego „Dziękujemy za palenie” zasługuje na znacznie więcej uwagi, niż jej poświęcono.

Szymon Pytlik

Dzieła Korczaka (nie)dostępne

Od 6 grudnia kilkadziesiąt utworów Korczaka można czytać bezpłatnie w internecie. Czy można to uznać za sukces w walce o przeniesienie jego dzieł do domeny publicznej?

OT, MM

Dunin: Docyckać się do nieba

Stosunek autora do zaświatów wydaje się ironiczny: listek figowy to fason stringów, gotowanie w smole zastępują kąpiele błotne. A współczesne piekło to przede wszystkim nuda.

Przeżyć i wiedzieć wszystko

Sontag brakuje luzu, a jej zachłanne czytanie ma w sobie więcej z kucia niż z fascynacji. Konflikt między rozumem i pasją będzie ją prześladował już do końca.

Aldona Kopkiewicz

Z życia liberalnej waginy

Rozkosz jest obowiązkowa, choć zajmuje dużo czasu, pochłania pieniądze i wymaga sporej sprawności fizycznej.

Sontag: Odrodzona

Za pomocą maski własnego zachowania nie chronię swojego nagiego, autentycznego „ja”, lecz je przekraczam. Fragment z pierwszego tomu „Dziennika” Susan Sontag.

Susan Sontag

Ćwiczenia stylistyczne

„NN” to pięciu bohaterów o różnym statusie społecznym. Każdego Franczak obdarza własnym, wyrazistym językiem, i robi to całkiem sprawnie. Tylko po co?

Liczy się charakter, nie IQ

Wytrwałość, ciekawość świata, pewność siebie – to decyduje o życiowym sukcesie, bardziej niż wiedza i umiejętności. Co ciekawe, te cechy wcale nie są wrodzone.

Barbara Szelewa

Friedan: Problem, który nie ma nazwy

Przyczyną tej dolegliwości nie są żadne detergenty i nie leczy się jej kortyzonem. Fragment książki Betty Friedan „Mistyka kobiecości”.

Betty Friedan

Koncesjonowani narodowcy

Narodowcy z „Grunwaldu” używali oficjalnej, komunistycznej nowomowy i bezwzględnie popierali reżim Jaruzelskiego. Łączyli to z silnym antysemityzmem i germanofobią.

Łukasz Drozda

Kimkolwiek jesteś, Panie Willeman

Wydawca reklamuje „Morfinę” jako polską odpowiedź na „Łaskawe” Jonathana Littella. Nową powieść Szczepana Twardocha recenzuje Jakub Majmurek.

Zamknij