Brak sensownej literatury środka da się wyjaśnić sposobem, w jaki funkcjonuje nasz niedorozwinięty rynek książki.
Miecznicka, Wysocki: W Polsce literatura służy temu, żeby dobrze wypaść
Chodzi o to, żeby udowodnić swoją przynależność do inteligencji.
Kępiński, Iwasiów: Literatura dzieli się na ogólną i kobiecą?
Rzadko przez usta krytyków przechodzi określenie „mistrzyni prozy”.
Szpakowska: Dopisywałam się do tekstu
Stawałam się w powieściach jeszcze jednym bohaterem i wymyślałam, co było dalej.
Dunin: Prawdziwa powieść
Zastanawiając się, czemu jej nie ma, myślę o tradycjach, mentalności – ale też o pieniądzach.
Krawczyk: Dziennikarz w (anty)imigracyjnym systemie
Stefano Liberti nie redukuje imigranckiego dramatu do scen z ośrodka na Lampedusie.
Žižek: „The Wire” jako prawda kapitalizmu
„The Wire” to grecka tragedia o amerykańskiej podklasie wykluczonych, o Ameryce, która została w tyle.
Każdy wie, tylko nikt nie rozumie
Zapis w biuletynie kroniki łódzkiego getta z 1942: „Pierwsze dwadzieścia dni września piękne i słoneczne, tylko parę przelotnych opadów”.
Dunin: Test Huellego
Wzruszają Cię „mitologie miejsca”? A szczególnie Gdańska, jako miejsca spotkania wielu kultur zgodnie współżyjących i wytwarzających piękną różnorodność?
Munro w Polsce nie miałaby szans
Polskie „literackie ksenofobie”, które tak celnie nazwała i opisała Kaja Malanowska, paraliżują polski rynek – autorki i autorzy na łamach GW o Alice Munro i „wielkiej literaturze”.
Dunin: Znieczuleni
Człowiek, który nie odczuwa strachu, to psychopata. A nieustraszony naród? Naród składa się z ludzi, a z nimi to już różnie bywa.
Internet według Orlińskiego, czyli strachy na lachy
Czy otwarta kultura to Grinch, który ukradł twórcom święta?