Seminaria Instytutu Krytyki Politycznej

T.W. Adorno: nowoczesność radykalna

Theodor W. Adorno należy do tych dwudziestowiecznych teoretyków, których wpływu na szeroko rozumianą współczesność nie sposób przecenić. Choć zalicza się do autorów trudnych, to jego myśl i płynące z niej inspiracje można odnaleźć nie tylko we współczesnych dyskursach filozoficznych i w naukach społecznych, ale również w nowoczesnych i późnonowoczesnych teoriach obejmujących literaturę, muzykę, sztuki wizualne. Zarazem jednak wydaje się dziś Adorno filozofem nieco zapomnianym; jego idee – najczęściej w formie gruntownie przetworzonej – chętniej odnajduje się u innych autorów, niż w samych jego tekstach. Tymczasem wyjątkowość twórcy „Dialektyki negatywnej” polega na tym, że jest on myślicielem radykalnym, to znaczy takim, którego refleksja wypływa zarówno z przemyślenia podstaw zachodniej kultury, jak i stanowi jej zasadniczą krytykę. Te dwa elementy występują w dziele Adorna nierozłącznie, tworząc dialektyczny splot, w którym fundamentalna negatywność ściera się z próbą wypracowania nowych form życia w rzeczywistości odczarowanej i, jak mówi podtytuł jednego z jego dzieł, „poharatanej”, a zatem nowoczesnej.

Adorno zasługuje więc na naszą uwagę, bowiem mówi o źródłach naszej aktualności. Dlatego też celem seminarium będzie wypracowanie pewnej archeologii myśli Adorna zgodnie z mikrologiczną, uważną lekturą, którą on sam zaproponował w swoich tekstach. Podstawowym przedmiotem refleksji będą dwa fundamentalne jego dzieła: pisana wspólnie z Maxem Horkheimerem, „Dialektyka oświecenia”, oraz zbiór fragmentów, „Minima moralia”. W dziele pierwszym znajdziemy nie tylko zarys dekonstrukcji nowoczesności jako określonej formacji ideologicznej i społeczno-kulturowej, ale również oryginalną opowieść o nadziei na emancypację, nadziei, która miałaby się ziścić na zgliszczach projektu wiecznego i niewzruszonego postępu myśli. „Dialektyka oświecenia” składa się więc na narrację o narodzinach i śmierci racjonalności, o micie i języku, naturze i technice, mimesis i refleksji, panowaniu i przemocy, a więc najistotniejszych elementach określających naszą współczesność. Zaś w „Minimach moraliach dochodzi do swoistego połączenia filozoficznego namysłu z konkretnym doświadczeniem egzystencjalnym: do próby pogodzenia pojęcia i idiomu. Trauma i katastrofa pierwszej połowy dwudziestego wieku wyznaczają tutaj horyzont namysłu, ale równocześnie granica poznawczego i kulturowego pesymizmu jest przez Adorna nieustannie przekraczana w samym ruchu myśli i w zdolności do stawiania pytań: jak możliwe jest do pomyślenia życie w świecie, który uległ całkowitej destrukcji? W jakich warunkach rzeczywistości nowoczesnej możemy pomyśleć ludzką wolność?

Myśl Adorna nieustannie wchodzi w dialog z innymi tradycjami i innymi rodzajami filozofowania oraz rozmaitymi dziedzinami sztuki. Choć zatem osią seminarium będzie lektura „Dialektyki oświecenia” i „Minimów moraliów” to, aby lepiej zrozumieć pracę myśli Adorna, dyskusja zostanie uzupełniona o analizy innych jego tekstów.

Lektury:

M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne

T. W. Adorno, Minima moralia; Hegel: Three Studies; Rozum i objawienie; Ateny i Auschwitz; Świadomość negatywności; Umieranie dzisiaj; Doświadczenie metafizyczne; Drobne komentarze do Prousta; Parataksa. O późnej liryce Hölderlina; Esej jako forma; O liryce i społeczeństwie; Zapiski o Kafce; Próba zrozumienia „Końcówki” Becketta; Wstęp do „Pism” Waltera Benjamina; Filozofia nowej muzyki (fragm.)

A. Bielik-Robson, Jeszcze inne wyjście. Kyniczno-mesjański witalizm Szkoły Frankfurckiej: od Adorna do Sloterdijka, [w:] tejże, Erros. Mesjański witalizm i filozofia

R. Czekaj, Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna

S. Buck-Morss, The Origin of Negative Dialectics: Theodor W. Adorno, Walter Benjamin, and the Frankfurt Institute

A. Garcia Dütmann, Memory and Promise in Adorno, Benjamin, Heidegger and Rozenzweig

M. Herer, Adorno: na granicy dialektyki, [w:] tegoż, Filozofia aktualności

M. Jay, Adorno

F. Jameson, Late Marxism. Adorno or the Persistence of the Dialectic

R. Nycz, Lekcja Adorna: tekst jako sposób poznania, albo o kulturze jako palimpseście, [w:] tegoż, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura

Informacje dla studentek i studentów:
Seminarium odbywa się co dwa tygodnie, w czwartki, w godzinach 18.00–20.00, począwszy od 17 października 2013.

Terminy spotkań:
2013 – 17, 31 X; 14, 28 XI, 12 XII;
2014 – 9, 23 I.

Ze względu na dobór lektur uczestnicy i uczestniczki seminarium powinni znać język angielski na poziomie rozumienia tekstu naukowego.

Obowiązują zapisy według zasad ogłoszonych na www.instytut-studiow.pl. 
Termin naboru mija 29 września 2013. Liczba miejsc ograniczona.
Udział w seminarium jest bezpłatny.

dr Jakub MOMRO – literaturoznawca, filozof, eseista, tłumacz. Pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN, na Wydziale Polonistyki UJ oraz na Uniwersytecie Muri im. F. Kafki. Autor książki „Literatura świadomości. Samuel Beckett-podmiot-negatywność”(2010, Nagroda „Literatury na Świecie”, w przygotowaniu wydanie anglojęzyczne). Stypendysta m.in. „Polityki”, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Programu MIRA na Uniwersytecie w Grenoble. Redaktor serii wydawniczej „Nowa Humanistyka”. Przygotowuje książkę o widmontologii nowoczesności.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij