Skala protestu (nie tylko) kobiet przeciwko zapowiedzi zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej była niespodzianką dla elity władzy, dla opozycji, także dla samych organizatorek. Temat piętnowany jako „zastępczy”, definiowany zazwyczaj w języku strony „pro-life” uruchomił bezprecedensową, masową mobilizację ponad podziałami klasowymi i regionalnymi, a także nadał nowe znaczenia pojęciu „godności”. Co kierowało twórczyniami tego aktu protestu? Jaki mechanizm komunikacji i organizacji skłonił do zaangażowania „letnich” dotychczas politycznie obywateli i obywatelek? Badaczki najbardziej niespodziewanego wydarzenia politycznego ostatniego roku mierzą się z pytaniem, czy w październiku narodziło się w Polsce społeczeństwo obywatelskie nowego typu.
Recenzenci: dr Elżbieta Korolczuk, dr Mikołaj Rakusa-Suszczewski.
Seminarium badawcze prowadzone jest w formule z zaproszonym gościem bądź gościnią, specjalizującymi się w wybranym temacie, którzy poproszeni zostali o przygotowanie working paper z podstawowymi tezami i pytaniami badawczymi. Dyskusja na seminarium będzie poprzedzona komentarzem do tekstu dwóch recenzentów/recenzentek.
Tekst working paper zostanie udostępniony uczestnikom i uczestniczkom seminarium na dwa tygodnie przed zajęciami. Warunkiem udziału w seminarium jest zapoznanie się z tekstem i chęć udziału w dyskusji.
Ostateczna wersja tekstu zostanie opublikowana w formie artykułu na stronach Instytutu.
Informacje dla studentek i studentów:
Seminarium odbędzie się w czwartek 2 marca w godz. 16.30-19.00.
Obowiązują zapisy za pośrednictwem poniższego formularza, według zasad ogłoszonych na www.instytut-studiow.pl.
Termin naboru mija 7 lutego 2017.
Liczba miejsc ograniczona.
Udział w seminarium jest bezpłatny.
KATARZYNA MURAWSKA – w Instytucie Socjologii UW przygotowuje doktorat o zaangażowaniu społecznym młodzieży. Obszarem tym zajmuje się zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest animatorką zabaw na Pradze Północ z ramienia Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej. Pracuje w Fundacji Pole Dialogu, m.in. przy projekcie „Mikrolaboratorium partycypacji”, gdzie pomagała licealistom realizować swoje pomysły, koordynowała projekt „Zaprogramuj dom kultury” na Targówku. Obecnie wspiera przekraczanie barier klasowych w partycypacji obywatelskiej w ramach projektu „Z klasą o kulturze”.
ZOFIA WŁODARCZYK – doktorantka w Instytucie Socjologii UW, badaczka społeczna. Wychowała się na wsi, dlatego tematyka aktywizacji społeczności wiejskich oraz ochrony środowiska jest jej szczególnie bliska. Uczestniczyła w wielu projektach społecznych pracując z dziećmi i młodzieżą. Jako wolontariuszka współprowadziła zajęcia dla dzieci w ośrodku dla uchodźców na Targówku. Była też konsultantką w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży. Pracuje w Fundacji Pole Dialogu, m.in. przy projekcie „Zaprogramuj dom kultury” oraz licznych projektach badawczych.