Spis treści Omówienie Igora Stokfiszewskiego 1. Wstęp 2. Kultura w Trzeciej Rzeczpospolitej. Plamki ślepe i zaniechania 3. „Dobra zmiana” w …
Raport: dr hab. Iwona Kurz, Powrót centrali, państwowcy wyklęci i kasa. Raport z „dobrej zmiany” w kulturze
„Raport z »dobrej zmiany« w kulturze” Iwony Kurz to więcej niż analiza polityki kulturalnej rządu Prawa i Sprawiedliwości. Autorka rekonstruuje stanowiska odnośnie kultury, jej funkcji społecznej i zakorzenienia systemowego, wyrażane przez postsolidarnościowe, postkomunistyczne i liberalne środowiska polityczne od roku 1989 do 2015, rzutując je zarazem na koncepcje i idee wyrażane przez intelektualistów, intelektualistki, twórców i twórczynie kultury, mających największy wpływ na kształtowanie się zbiorowej wyobraźni. Zapraszamy do lektury!
Analiza ISZ: Troska o nasze polskie dzieci, rozleniwianie nierobów i manipulowanie pokrzywdzonymi. Analiza dyskursu publicznego wokół programu Rodzina 500+
W kolejnym zeszycie analiz ISZ dr hab. Maria Theiss, badaczka społeczna z Instytutu Polityki Społecznej WNPiSM UW, analizuje dyskurs publiczny wokół najgłośniejszego programu społecznego w Polsce ostatnich lat – Programu 500+. Polecamy!
Seminarium analityczne: Piotr Buras „Pożegnanie z francusko-niemiecką Europą?”
Zapraszamy na kolejne wydarzenie w cyklu „Zmiana kursu, przyspieszenie czy katastrofa? Niemiecki okręt na unijnym morzu a polskie dylematy w Europie”. O tym, dokąd nas zaprowadzi napięcie między asertywną Francją i zachowawczymi Niemcami i co z tego wynika dla polityki Polski w Europie będziemy rozmawiać na marginesie tekstu Piotra Burasa, dyrektora warszawskiego biura ECFR.
Debata: Podział polityczny w Europie – szansa na postęp czy droga do katastrofy?
Czy grożą nam rozpad narodowych wspólnot i „zimne wojny domowe” w poszczególnych krajach Europy? Zapraszamy na debatę z udziałem Davida Goodharta, autora głośnej książki „The Road to Somewhere: The Populist Revolt and the Future of Politics”, Agnieszki Graff i Macieja Gduli.
Analiza ISZ | Dr Janina Petelczyc: Emerytury po „dobrej zmianie”
W dziesiątym zeszycie analiz ISZ dr Janina Petelczyc, ekspertka związana z Instytutem Polityki Społecznej UW, diagnozuje szanse i zagrożenia dla naszych emerytur w świetle polityki ostatnich lat.
Troska o nasze polskie dzieci, rozleniwianie nierobów, manipulowanie pokrzywdzonymi: analiza dyskursu publicznego wokół programu Rodzina 500+
Co mówi prasa i Polacy w sieci o najbardziej znanym programie społecznym po 1989 roku? Bardzo dużo, zwłaszcza o tym, kto na 500+ zasługuje. O beneficjentach programu mówi się i myśli przede wszystkim w trzech kategoriach: członków wspólnoty narodowej; underclass i „nierobów” oraz zmanipulowanych klientów politycznych Prawa i Sprawiedliwości. Strategie dyskursu na ten temat nie są przypadkowe: służą symbolicznemu określaniu pozycji klas społecznych względem siebie.
„Zmiana kursu, przyspieszenie czy katastrofa? Niemiecki okręt na unijnym morzu a polskie dylematy w Europie”
Wiosną i jesienią zapraszamy na cykl dyskusji eksperckich – wśród gości m.in.: prof. Tomasz G. Grosse, prof. Elżbieta Mączyńska, dr Justyna Gotkowska, dr Maciej Grodzicki, dr Marcin Kędzierski, dr Agnieszka Łada, dr Sebastian Płóciennik, Piotr Buras, Basil Kerski, Kaja Puto, Adam Traczyk, Ewa Wanat.
Analiza ISZ | Ignacy Morawski: Trzy lata rządów PiS w polskiej gospodarce
W dziewiątym zeszycie analiz ISZ Ignacy Morawski – twórca portalu SpotData, analityk rynków i gospodarki – ocenia, gdzie jest polska gospodarka po trzech latach rządów PiS.
Publikacje poświęcone problematyce sztuki i kultury
Zapraszamy do zapoznania się z powstałymi w 2018 publikacjami poświęconymi problematyce sztuki i kultury, w których opracowanie zaangażowany był zespół Instytutu Studiów Zaawansowanych.
„Kuracjuszki z Interno”
Zapraszamy na projekt artystyczno-badawczy towarzyszący modułowi „Teatr Empatii”, realizowanemu w ramach Studium Kultury Społecznej.
Analiza ISZ | dr hab. Michał Bilewicz: Między idealizacją a hiperkrytycyzmem. Polska niepamięć historyczna i jej źródła
W ósmym zeszycie Analiz ISZ dr hab. Michał Bilewicz pisze o źródłach zbiorowej (nie)pamięci Polaków i o tym, jak uczyć historycznej prawdy w czasach wojny „idealistów” z „hiperkrytykami”.