Twój koszyk jest obecnie pusty!
🎭 Kultura
Po drugiej stronie lustra. A co, jeśli nie ma tam mężczyzn?
Kinga Dunin czyta nową książkę Naomi Klein oraz powieść Maren Uthaug.
10 razy „coś do czytania”
To takie książki, w których proporcja między przyjemnością a wysiłkiem – czytanie to czasem wysiłek, tak jak bieganie – jest przechylona na stronę przyjemności.
Zadara: Tradycyjny model reżyserowania jest wzorowany na dyktaturach
Rozmowa z reżyserem teatralnym Michałem Zadarą.
Alicja Kołyszko i imperium pijawek
Tym, co ostatecznie sprawiło, iż pijawki wyszły z powszechnego użytku, był fakt, że zaczęły zanikać w naturalnych siedliskach. Nigdy wcześniej nie widziano, by zwierzę wykorzystywane na tak wielką skalę tak szybko stało się rzadkie, i to wzbudziło niepokój.
Najlepszy polski film o Zagładzie
Wajda nie sięga po motywy winy niezawinionej, wynikającej z nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, winy nieświadomej bądź polegającej na zaniechaniu, które tak często pojawiają się w polskich narracjach o Zagładzie i zakrywają sedno problemu, czyli polską przemoc.
Faszyzm w krainie Oz [Januszewska o „Wicked”]
Gregory Maguire zainspirował twórców filmu, zastanawiając się, czy zła Czarownica z Zachodu faktycznie zasłużyła na swój los, i pokazując, jak łatwo stworzyć katów i ofiary wyłącznie na podstawie stereotypów i pozorów.
Wielka powojenna migracja Polaków: O ziemiach „odzyskanych” bez egzotyzacji [rozmowa]
Rozmowa z drą hab. Karoliną Ćwiek-Rogalską, kulturoznawczynią, antropolożką i bohemistką, autorką książki „Ziemie. Historie odzyskiwania i utraty”, poświęconej tzw. Ziemiom Odzyskanym.
Tegoroczne Biennale w Wenecji oddało głos Innym. Polska bez konkurencji
Jednym z dominujących temat tegorocznego Biennale, obok dekolonizacji, tożsamości osób LGBT i katastrofy ekologicznej, był los migrantów.
Przerażające ptaszyska i dydaktyczne kruki [o „Smole” i „Rozdrożu kruków”]
Kinga Dunin czyta podobno najlepszy tegoroczny polski komiks i nową książkę Andrzeja Sapkowskiego.
Skrzywdzona i harda, ale czy szczera? [o książce „Niewygodna” Patrycji Volny]
Bohaterka „Niewygodnej” niewątpliwie została skrzywdzona. Brak jej jednak refleksji nad samą sobą i mam wrażenie, że dostajemy obraz niepełny, obliczony na wzbudzenie sympatii.






