Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Rodowicz ’85 czyli Kora, tango i Fogg

− […] Piosenka jest formą dosyć lekką, ale ponieważ jest odbierana
masowo, właśnie dlatego mama szansę powiedzieć czasami ludziom coś

− […] Piosenka jest formą dosyć lekką, ale ponieważ jest odbierana
masowo, właśnie dlatego mama szansę powiedzieć czasami ludziom coś
ważnego, albo ich rozczulić, rozśmieszyć. Żadna misja. Taki zawód.

− A ideologia?

− Ideologia w piosenkarstwie? Kto w ogóle powiedział, że piosenka ma
zawierać jakikolwiek program polityczny? Niech pani weźmie zeszyt
tekstów Kory*, wokalistki nr 1, ukochanej przez młodzież – jaki tam jest program?! Na przykład – „Paranoja jest goła”. Czytam pierwszą strofkę: „Jestem taka, jestem taka zmęczona/Bolą mnie ręce, boli mnie
głowa/ Tyle dzisiaj, tyle się dzisiaj stało./Boli mnie serce, boli mnie całe ciało”. To nie jest utwór o paranoi, ani w sensie dosłownym, ani w przenośnym. To jest po prostu utwór o przemęczeniu. Imieniem Kory nazwano jedną z warszawskich szkół, zresztą słusznie, bo jest idolką
młodzieży, młodą – w moim wieku.

− Ależ z pani złośliwa zazdrośnica!

− Proszę pani, ode mnie się żąda „pokoleniowego manifestu”, tymczasem w muzyce lat osiemdziesiątych ten pokoleniowy program jest najwyraźniej
pozorny.

− Przecież wiele rzeczy przemija i pojawiają się nowi konkurenci, nowi idole. Czy pani nie chce tego przyjąć?

− Mam świadomość upływającego czasu, świadomość konkurencji. Kiedy
na początku lat 80-tych pojawiła się u nas wielka fala rocka, poczułam się
zagrożona. Była to jednak fala sztuczna. Muzyka rockowa istniała u nas przecież od lat, tyle, że często nie miała wstępu do studia radiowego, a tym bardziej telewizyjnego.
− Co pani zdaniem jest ponadczasowe w piosence?
− „Tango Milonga” i Mieczysław Fogg.

 

Maryla Rodowicz (ur. 1945) – piosenkarka. Począwszy od końca lat 60. wielka gwiazda polskiej piosenki. Wylansowała takie przeboje jak „Małgośka” „Niech żyje bal”, „Sing-sing”, „Kasa i sex”, „Polska Madonna”. Pisali dla niejOsiecka, Grechuta, Krajewski, Nosowska, Smolik, Umer. Fragment wywiadu Urszuli Biełous „Madonna RWPG”, „Polityka”, luty 1985.

 

* Kora (ur. 1951) – piosenkarka i autorka tekstów. Gwiazda polskiej sceny muzycznej począwszy od 1980 roku, kiedy na Festiwalu w Opolu wykonała jeden ze swoich największych przebojów – „Boskie Buenos”. W latach 1976 2008 wokalistka zespołu Maanam, obecnie występuje jako Kora Live. 

Publicysta i biograf. Pisze o polskim kinie, historii mniejszości seksualnych i popkulturze w PRL-u. Autor książek Homobiografie (2008, 2014), Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012, 2018), Seksbomby PRL-u (2014), Demony seksu (2015), Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016), Poli Raksy twarz (2022) oraz Homolobby. Aktorzy II RP (2025). Redaktor zbioru reportaży Mulat w pegeerze (2011). W 2025 ukaże się również trzecie, zmienione wydanie jego kultowej książki Homobiografie.

Tagi:

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie