Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Kino ’38, czyli kobieta w pracy

Kobieta współczesna dzięki równouprawnieniu wkracza śmiało we wszystkie niemal dziedziny pracy, aby zająć miejsce, które, dotąd niemal wyłącznie, należało do mężczyzny. Jednak ambitnej kobiecie nowoczesnej nie wystarcza praca pomocnicza i dlatego pragnie ona wykazać swoją inicjatywę, zajmując kierownicze stanowiska, odpowiadające jej upodobaniom i zdolnościom. Amerykanki wiele wcześniej, aniżeli ich siostrzyce z Europy poczęły rywalizować z mężczyznami na wszystkich frontach pracy. W Hollywood do licznego grona reżyserów przybyła pierwsza kobieta-reżyser. Jest nią pani Dorota Arzner*, rodowita Amerykanka, która urodziła się w r. 1900.

 

Fragment anonimowego tekstu “Reżyser w spódnicy”, tygodnik “Kino”, luty
1938.

 

* Dorothy Arzner (1897-1979) – reżyserka, jedyna kobieta realizująca filmy w Hollywood w okresie nazywanym „Złotą Erą”. Okres jej największej aktywności to koniec lat 20. i lata 30. XX wieku. W większości jej filmów bohaterkami były niezależne, realizujące się w pracy, kobiety. Ostatni raz stanęła za kamerą w 1943 r. kręcąc „First Comes Courage”.

 

Publicysta i biograf. Pisze o polskim kinie, historii mniejszości seksualnych i popkulturze w PRL-u. Autor książek Homobiografie (2008, 2014), Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012, 2018), Seksbomby PRL-u (2014), Demony seksu (2015), Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016), Poli Raksy twarz (2022) oraz Homolobby. Aktorzy II RP (2025). Redaktor zbioru reportaży Mulat w pegeerze (2011). W 2025 ukaże się również trzecie, zmienione wydanie jego kultowej książki Homobiografie.

Tagi:

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie