#pańszczyzna

Nowe:

Ludowa historia Polski w roku 1955

W słynnym obrazie z „Mitologii” Rolanda Barthes'a narodowa flaga jest znakiem narodu jako mitu, pod którym znika rzeczywistość społeczna. Kino socrealistyczne – co zaskakujące – rozmontowuje ów mit, zwracając się właśnie do konkretu.
Aleksander_Gierymski,_Trumna_chłopska

„Pole”: Chcemy stworzyć grupę ludzi piszących znakomicie

Łączy nas przekonanie, że temat jest w literaturze drugorzędny – mówią Renata Bożek, Piotr Skalski i Adam Wiedemann, członkowie redakcji pisma „Pole”.

Dworek Zakoniczyn w Województwie Pomorskim. Fot. magro_kr/Flickr.com

Nie ma święta parcelacji

Ludzie jeszcze pamiętają, czyje pole jest z parcelacji, ale w miejscowych kronikach zapisują dzieje dziedzica i dobrej dziedziczki. Kinga Dunin czyta „Był dwór, nie ma dworu” Anny Wylegały i „Niewolników modernizacji” Michała Narożniaka.

kinga czyta chwin

Bat dla chłopa, męczeństwo za ojczyznę dla pana

Kinga Dunin czyta „Chamstwo” Kacpra Pobłockiego i „Oddać życie za Polskę” Stefana Chwina.

Przedwojenna robotnica w Łódzkiej przędzalni. Fot. Ignacy Płażewski/Wikimedia Commons

Po co nam ludowa historia Polski?

„Ludowa historia Polski” to może najważniejsza książka 2020 roku, ale pozostawia niedosyt.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Fot. File:Narcyz Witczak-Witaczyński/Wikimedia Commons CC0

Sabotaż, uchylanie się od pracy, kpiny z panów, czasem krwawy bunt – bez tego nie zrozumiemy dzisiejszej Polski

Michał Sutowski rozmawia z Michałem Rauszerem, autorem książki „Bękarty pańszczyzny. Historia buntów chłopskich”.

Fot. Wikimedia Commons CC0

Czy chłopom na Zachodzie było gorzej niż w Polsce?

W Europie Wschodniej różnicę pomiędzy chłopem a szlachcicem uważano za równie wrodzoną jak kolor skóry w Stanach Zjednoczonych.

rycharski-strachy

Rycharski: Krzyż jest dla mnie symbolem wyzwolenia z więzów religii

Od początku pracuję z różnymi grupami osób wykluczonych, z osobami LGBT i mieszkańcami wsi. Zawsze marzyłem o sojuszach między nimi – mówi artysta i aktywista Daniel Rycharski.

zalipie

W kwestii elit i ludu [o Marii Dąbrowskiej]

129 lat temu urodziła się Maria Dąbrowska. Szkoda, że nie chcą o niej pamiętać uczestnicy debaty o wymazanej chłopskiej genealogii, o prześnionej rewolucji i fantomowym ciele politycznym.

warszawa-pexels

Sienkiewicz: Rozkręcenie spirali roszczeń oznacza otwarcie wrót piekieł

Były minister o pańszczyźnie, awansie społecznym i o tym, czemu sam nie odzyska Oblęgorka.

szlachta_in_costumes_of_the_voivodeships_of_the_polish-lithuanian_commonwealth
8110401522_df16957151_z

Klekot: Jakub Szela podoba się miastowym

Porządek na polskiej wsi jest nadal hierarchiczny. Buntownicze, emancypacyjne projekty trafiają tu w próżnię.

3113

Majmurek: Czy ładnie mi w sukmanie?

Jak stworzyć pozytywną tożsamość, fiksując się na fakcie, że nasi przodkowie „dostawali w dupę”?

15110215080_ebc15733e4_z

(Nie)pamięć pańszczyzny: Bartecka / Leder / Lubomirski / Sutowski

Czy potrzebujemy chłopów i panów, by opisać współczesną Polskę?

16458499590_2dbeef2bed_z

Leszczyński: Uwięzieni w folwarku

Pańszczyźniane struktury wciąż nam ciążą. Ale polskie elity żyją w złudnym poczuciu komfortu.

folkowisko_panszczyzna_film

Bartecka: Jestem dumną wieśniaczką

Mówienie, że wszyscy jesteśmy równi, że dawne podziały to przeszłość, to przyklepywanie czegoś, co kipi w środku.

teodor_axentowicz_-_pogrzeb_huculski

Pańszczyzna. Niedokończona sprawa

Przez 150 lat Polacy nie doczekali się odszkodowań za pracę niewolniczą. Najwyższy czas to zmienić.

wilanow

Majmurek: Potomek chłopów pańszczyźnianych patrzy na Wilanów

Czy potomek chłopów może patrzeć na Wilanów i powiedzieć „to moje”?

stop

Kaczorowski: Dlaczego w Polsce nie było rewolucji

Holokaust nie zastąpił Polakom rewolucji burżuazyjnej – on ją ostatecznie uniemożliwił. Polemika z tekstem Andrzeja Ledera.

leder3

Czy Holokaust zastąpił Polakom rewolucję burżuazyjną?

Debata: Andrzej Leder, Irena Grudzińska-Gross, Antoni Dudek, Sławomir Sierakowski.

fist_moonwaves

Michalski: Wielka Rewolucja czy „tylko” Wielka Trauma

Wartością tekstu Andrzeja Ledera jest odsłonięcie traumy, ale ja pytam o kolejne etapy terapii.

fist_moonwaves

Leder: Kto nam zabrał tę rewolucję?

W Polsce w latach 1939–1956 dokonała się rewolucja społeczna. Ta rewolucja pozostaje jednak nieobecna w świadomości społecznej.

Zamknij