Faszyzm w krainie Oz [Januszewska o „Wicked”]

Gregory Maguire zainspirował twórców filmu, zastanawiając się, czy zła Czarownica z Zachodu faktycznie zasłużyła na swój los, i pokazując, jak łatwo stworzyć katów i ofiary wyłącznie na podstawie stereotypów i pozorów.

Fot. Wydawnictwo Literackie, Medicine. Edycja KP.

Dorota Masłowska maluje płot

Nie dziwię się, że swój los akwizytorki Masłowska opisuje w tonie doprawionego humorem i autoironią, ale jednak użalania się nad sobą.

25 lat niewinności recenzja

W kleszczach (nie)sprawiedliwości

Można powiedzieć, że największą „winą” Tomasza Komendy było urodzenie się w niewłaściwej klasie społecznej. Jakub Majmurek ogląda „25 lat niewinności”.

Fot. Купалаўскі тэатр/Youtube.com

Z teatru został tylko budynek

58 pracowników Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku zostało zwolnionych. Sytuację skomentował sam Aleksander Łukaszenka słowami: „Chcieliście wolności? No to ją macie”.

Julia Aleksiejewa
Kapitał XXI wieku recenzja

Na beczce prochu nierówności

Pod koniec lat 20. Siergiej Eisenstein pracował nad filmową adaptacją „Kapitału” Karola Marksa. Z projektu nic ostatecznie nie wyszło, ponad 90 lat później możemy za to zobaczyć film „Kapitał w XXI wieku”.

Fot. Zorro2212/Wikimedia Commons, Wydawnictwo Literackie. Edycja KP.

Czy Twardoch jest queer?

Alois Pokora – nazwisko znaczące – urodził się w rodzinie górniczej, biednej i wielodzietnej. Oraz tradycyjnie patriarchalnej. Kinga Dunin czyta „Pokorę” Szczepana Twardocha.

Zamknij