Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.
Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Body’s in trouble. Od Siouxsie Sioux do PJ Harvey
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
24 kwietnia, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Obraz pokawałkowanego, nie stanowiącego spójnej całości ciała – szczególnie kobiecego – pojawia się w działalności artystycznej artystów obojga płci. Rozczłonkowanie staje się w sztuce metaforą wewnętrznego wyobcowania, alienacji od własnego ciała, która jest doświadczeniem wielu kobiet. Nauczona braku akceptacji dla swojej fizjologii kobieta przestaje traktować swoje ciało jako część siebie, a co za tym idzie, przestaje traktować siebie podmiotowo. Jej najintymniejsza własność – cielesność – staje się nie tylko przedmiotem, ale przedmiotem oceny: nie ma części kobiecego ciała, która nie podlegałaby surowej krytyce. Na najbliższym spotkaniu przyjrzymy się więc artystkom, które w swojej twórczości przywołują obrazy ciała niekompletnego, niezgrabnego, zbudowanego z nie pasujących do siebie części.
Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70-tych, kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Kolejne spotkania cyklu:
22.05 Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards)
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.