Kultura

CSW: zimowe wakacje jednak się odbędą

Grupa międzynarodowych artystów i aktywistów organizuje akcje i dyskusje wokół kryzysu w CSW.

Grupa międzynarodowych artystów i aktywistów Winter Holiday Camp / Zimowe Wakacje zaprasza na spotkanie pod hasłem „Chcemy zdrowych i demokratycznych instytucji”, podczas którego członkowie grupy wraz z zaproszonymi gośćmi i publicznością będą „zastanawiać się nad misją instytucji kultury, za przykład biorąc CSW”. Wydarzenie będzie towarzyszyć akcjom grupy na terenie Warszawy, które odbędą się w najbliższych dniach.

Czym jest Winter Holiday Camp

Nazwa grupy jest jednocześnie tytułem przedsięwzięcia, które miało zostać zrealizowane w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w grudniu 2013 i styczniu roku 2014. Geneza jej powstania wiąże się z zaproszeniem, jakie dyrektor Zamku Ujazdowskiego Fabio Cavallucci wystosował do Pawła Althamera. Artysta miałby przeprowadzić w CSW długotrwałe działania z udziałem dzieci. Jak czytamy na stronie internetowej grupy: „zainspirowany ideą horyzontalności instytucji kultury, której realizacja miała miejsce w ramach 7. Berlin Biennale, Paweł Althamer podjął decyzję o otwarciu projektu na praktyki zorientowane na współpracę. Zaprosił do udziału w nim Artura Żmijewskiego, który z kolei zaprosił Noah Fishera – działacza Occupy Museums, co w dalszej kolejności doprowadziło do powstawania »grupy roboczej«, składającej się z artystów i aktywistów z różnych części Polski, jak również z Nowego Jorku, Nowego Orleanu, Berlina, Meksyku, Madrytu, Budapesztu i Buenos Aires”. Lista członków WHC znajdująca się na stronie internetowej grupy zawiera następujące nazwiska: Paweł Althamer, Raquel Gomez Amborosio, Tal Beery, Imani Jacqueline Brown, Antonio Calleja-Lopez, Maureen Connor, Gabriella Csoszó, Noah Fischer, Federico Geller, Zuzanna Ratajczyk, Dorota Sajewska, Joulia Strauss, Paula Strugińska, Martyna Sztaba, Zofia Waślicka, Katarzyna Wąs, Artur Żmijewski oraz niżej podpisany.

W takim mniej więcej składzie grupa przyjechała do Warszawy w lipcu 2013, by uszczegółowić ideę projektu w Centrum Sztuki Współczesnej i rozpocząć przygotowania do działań zimą. Ostateczny opis przedsięwzięcia znajduje się we wniosku o dofinansowanie projektu, który działająca przy CSW Fundacja Sztuka i Współczesność przedłożyła Ministrowi Kultury (treść wniosku dostępna jest na stronie internetowej Winterholidaycamp.org): Czytamy w nim: „»Zimowe wakacje / Winter Holiday Camp« to projekt o charakterze artystyczno-społecznym, przeznaczony dla dzieci i dorosłych z rozmaitych szkół, ośrodków, stowarzyszeń, nieformalnych ugrupowań. Ideą projektu jest oddanie obywatelom, pozostającym poza głównymi nurtami życia artystycznego, społecznego, instytucji (CSW) i jej siedziby (Zamek Ujazdowski) do działań opartych na kreatywności, wyobraźni politycznej, społecznej, zabawie, improwizacji. Ich działania będą traktowane jako manifestacja wolności w zakresie samoorganizacji, twórczości, w zakresie zmiany istniejącego porządku instytucjonalnego, formowania instytucjonalnego bytu, zgodnego z aspiracjami modernizującego się społeczeństwa. Treścią projektu jest uznanie dzieci za podmiot społecznej transformacji, a dorosłych za partnerów dzieci. To eksperyment polegający na przekształceniu instytucji oferującej zwykle widzom bierną konsumpcję sztuki, w miejsce realizujące potrzeby demokratyzacji instytucji kultury przy udziale obywateli”.

Podczas lipcowego pobytu grupa odbyła zgromadzenie z udziałem dyrekcji i pracowników CSW informujące o zainicjowaniu przedsięwzięcia „Winter Holiday Camp / Zimowe wakacje” oraz przeprowadziła ok. 30 indywidualnych wywiadów z pracownikami Centrum i szereg zarejestrowanych rozmów z ludźmi z sektora kultury. Celem prac wstępnych miało być mapowanie funkcjonowania CSW, zdefiniowanie problemów placówki i próba zmierzenia się ze sformułowaniem nowego ładu instytucjonalnego Centrum. Po wyjeździe członków grupy z Warszawy nastąpić miał okres przygotowań do „zajęcia” Zamku w grudniu i styczniu, opracowania działań adresowanych do dzieci, mechanizmów włączenia w akcje wszystkich pracowników CSW oraz kształtowania nowych relacji wewnątrz Zamku.

Projekt się (nie)odbędzie

Już podczas prac przygotowawczych wyłonił się obraz instytucji pogrążonej w kryzysie, o którym opinia publiczna miała zostać poinformowana pod koniec września wraz z podaniem do  publicznej wiadomości przez członków Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność działającej w CSW treści listu, jaki wystosowali oni do dyrekcji i Ministerstwa Kultury oraz wraz z upublicznieniem kolejnych dokumentów i ujawnieniem przez pracowników szczegółów trwającego od maja 2012 konfliktu pomiędzy załogą i dyrekcją placówki. Grupa Winter Holiday Camp ogłosiła na początku października list solidarności z załogą Zamku Ujazdowskiego, w którym oferowała swą pomoc, to jest: „kontynuowanie wspólnie z pracownikami CSW publicznego i przejrzystego procesu transformacji instytucji, który koncentrować się będzie na odzyskaniu zaufania wewnątrz niej, na nieprzemocowym procesie wspólnotowego, równościowego podejmowania decyzji oraz na włączeniu w te działania ludzi, którzy także tworzą instytucję kultury, ale nie są z nią formalnie związani: artystów i publiczności; może się to odbywać w drodze otwartych spotkań i zgromadzeń; użycie artystycznych i aktywistycznych sieci kontaktów do rozpowszechniania informacji o reakcji pracowników CSW na sytuację w ich instytucji, a także o zachodzącym w tej instytucji procesie transformacji; stworzenie archiwum działań pracowniczych w CSW na rzecz zmiany instytucjonalnej, w której chcemy wziąć aktywny udział”.

Dyrekcja CSW zaczęła wysyłać sygnały do członków grupy Winter Holiday Camp, że z powodów finansowych realizacja przedsięwzięcia jest zagrożona. Jednocześnie spierała się publicznie z artystami, twierdząc, że wcale nie odwołuje projektu i zarzucała im przeinaczanie faktów. Był to mogący budzić zdziwienie spektakl zagubienia dyrekcji CSW niepotrafiącej podjąć jednoznacznej decyzji w sprawie programu artystycznego swojej placówki. Mimo wszystko grupa zdecydowała się przyjechać do Warszawy za własne pieniądze i kontynuować prace na rzecz transformacji CSW wraz z jego załogą.

Wsparcia dla realizacji przedsięwzięcia postanowiło udzielić Kolegium Kuratorów CSW, które wystosowało do dyrekcji list informujący o swojej decyzji. Kuratorzy w następujący sposób  motywowali chęć kontynuowania przedsięwzięcia. „Projekt WHC został pomyślany przez jego inicjatorów jako pole refleksji nad mechanizmami funkcjonowania instytucji kultury, laboratorium szukania alternatywnych rozwiązań instytucjonalnych i narzędzie badania relacji międzyludzkich panujących w placówkach artystycznych. Tego rodzaju dyskursywne przedsięwzięcie jest doskonałą platformą do wypracowywania sposobów przezwyciężenia obecnego kryzysu oraz tworzenia nowych modeli relacji między zespołem, współpracującymi artystami i publicznością – modeli, które w przyszłości możemy wykorzystać z korzyścią dla CSW. (…) Jako kolegium kuratorów czujemy się odpowiedzialni za przyszłość naszej instytucji oraz jakość jej programu.  Członkowie grupy WHC zgromadzili wiele cennych materiałów, przeprowadzili dogłębną analizę struktury CSW i nawiązali robocze kontakty z pracownikami. (…) Artyści, eksperci i aktywiści WHC zadeklarowali wolę kontynuowania projektu w oparciu o własne środki finansowe i zaangażowanie zespołu CSW. Nie ma więc żadnych przeszkód, aby utrzymać projekt WHC w programie instytucji”.

Równolegle, członkowie grupy Winter Holiday Camp sformułowali zaproszenie do pracowników Zamku Ujazdowskiego. W liście, który wysłali załodze CSW, pisali m.in.: „Nasza obecność w CSW w 2013 roku, rozmowy z pracownikami i negocjacje z dyrekcją, były częścią przygotowań do realizacji projektu nazwanego »Zimowe Wakacje / Winter Holiday Camp«. Jego celem była głęboka transformacja instytucji sztuki w kierunku eliminacji przemocy, demokratyzacji zarządzania i tworzenia kultury jakiej faktycznie potrzebuje dzisiaj społeczeństwo. Pierwszym celem naszego działania było zaproponowanie wszystkim pracownikom CSW, jej widzom i artystom, wakacji. Odpoczynku od hierarchii i walki, odpoczynku od fasadowej kultury, odpoczynku od restrykcyjnych regulaminów. Ten wakacyjny czas miał służyć tworzeniu wspólnie ze wszystkimi pracownikami CSW nowej instytucji i nowych relacji między pracownikami, dyrekcją (jeśli ta w ogóle jest potrzebna), widzami i artystami, mieszkańcami miasta. Wszystko, co zdarzyło się w CSW – przede wszystkim protest pracowników – zmieniło te plany. Dziś nasze działanie to już nie »projekt«, a faktyczna możliwość kontynuacji procesu tworzenia nowej instytucji. Dziś możemy wykorzystać szansę, jaką są Zimowe Wakacje, by we współpracy z ludźmi kultury wielu krajów, wspólnie zatrzymać rozpędzoną machinę instytucjonalną i w wakacyjnym czasie tworzyć instytucję w jakiej chcielibyśmy pracować, z jaką chcielibyśmy współpracować, lub do jakiej chcielibyśmy przychodzić”.

W odpowiedzi na to pismo oraz wsparcie, jakiego przedsięwzięciu udzielili kuratorzy CSW dyrektor Cavallucci zakazał pracownikom kontaktów z członkami grupy Winter Holiday Camp podczas ich pobytu w Warszawie.

Winter Holiday Camp działa w Warszawie

Członkowie grupy przybyli na początku grudnia do Warszawy i rozpoczęli realizacje akcji, mających na celu oddziaływanie na CSW w kierunku jego demokratyzacji. Wszelkie działania grupy podejmowane są tak, by nie narażać pracowników Zamku na konsekwencje zawodowe w przypadku ich interakcji lub współdziałania z członkami WHC. Akcje, ich zapowiedzi i dokumentacje wydarzeń śledzić można na facebookowym profilu Duch Zamku.

Pierwsza publiczna akcja odbyła się w sobotę 7 grudnia. Tego dnia otwarto w CSW wystawę Kolekcja. Fragment. Z powodu braku funduszy dyrekcja CSW zdecydowała się przedstawić publiczności prace artystów, które są w jej posiadaniu. Członkowie grupy Winter Holiday Camp postanowili wykonać pracę artystyczną i przekazać ją do kolekcji CSW. Przed Zamkiem Ujazdowskim zainstalowali napis „Institution in Crisis / Instytucja w kryzysie”, któremu towarzyszyło pismo: „My, członkowie grupy roboczej Zimowe Wakacje / Winter Holiday Camp, darujemy do zbiorów CSW Zamek Ujazdowski nasze grupowo wykonane dzieło, zatytułowane Zimowe Wakacje / Winter Holiday Camp. Nasz dar jest sposobem w jaki możemy podziękować CSW Zamek Ujazdowski za wkład w realizację naszej wspólnej pracy, a także w jaki możemy uznać wkład pracowników CSW w rozwój projektu. Nasze dzieło składa się z następujących elementów: naszej pracy, czasu dedykowanego CSW, wkładu intelektualnego, artystycznych i politycznych wizji oraz ze wspólnych spotkań i debat i ze wspólnotowch działań o charakterze warsztatowym, plastycznym, polegającym na zbiorowej improwizacji. Liczymy na przyjęcie naszego daru do kolekcji CSW, która jak wiemy, ma charakter historyczny – dokumentuje poprzez dzieła sztuki rozwój instytucji i jej współpracę z wieloma artystami. Także i my przez długi czas współpracowaliśmy z CSW i sądzimy, że obecność naszego dzieła w kolekcji byłaby w zgodzie z jej dokumentacyjnym charakterem”.

W odpowiedzi na ten dar wezwana została straż miejska, która spisała i pouczyła artystów. Ich praca została zdeinstalowana.

Wkrótce potem grupa zapowiedziała kolejną interwencję w sprawie kolekcji CSW, która będzie miała miejsce we wtorek 10 grudnia. W zaproszeniu na wydarzenie pod hasłem „Wernisaż wystawy, której oficjalnie nie otwarto” czytamy: „CSW wykorzystało aktualną wystawę Kolekcja. Fragment, aby ukryć kryzys w tej instytucji, wszechobecne pęknięcia w odnowionej na biało fasadzie. Powody kryzysu są dobrze znane: dyrekcja jest w stanie zimnej wojny z załogą, wystawy do końca 2013 roku zostały odwołane, budżet jest pusty.

 

Sztuka nie może być używana do tuszowania rzeczywistych problemów, blokowania możliwości. Odwrotnie – ona służy do otwierania możliwości. 

A więc zapraszamy na prawdziwe otwarcie: chcemy docenić wystawiających swoje prace artystów, otworzyć instytucję i kontynuować publiczny dialog. Wernisaż: 10.12.2013, godz. 17.00 CSW Zamek Ujazdowski (wystawa Kolekcja. Fragment). Zimowe warsztaty przed CSW od 13.00 (10.12.2013)”.

Po wernisażu, o godz. 19:00 odbędzie się spotkanie pod hasłem „Chcemy zdrowych i demokratycznych instytucji” w siedzibie Krytyki Politycznej przy ul. Foksal.

Czytaj także:

Wotum nieufności dla dyrektora CSW

Manewry ‒ komentarz „Solidarności” do spotkania z dyrektorem Fabio Cavalluccim w poniedziałek 21 października

Igor Stokfiszewski: Chodźmy do CSW!

Pracownicy warszawskiego CSW: Tu panuje patriarchat (zapis konferencji prasowej)

List KZ NSZZ Solidarność do Dyrektora CSW i postulaty pracowników

Możemy wspólnie zmienić CSW

Sprostowanie wicedyrektor CSW Joanny Szwajcowskiej

Igor Stokfiszewski, Zamek Ujazdowski nie jest wyjątkiem

List Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie skierowany do dyrektora CSW – Fabio Cavallucciego

Odpowiedź dyrektora CSW Fabio Cavallucciego na list związkowców

Igor Stokfiszewski, Zamek Ujazdowski jest dobrem wspólnym


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Igor Stokfiszewski
Igor Stokfiszewski
Krytyk literacki
Badacz, aktywista, dramaturg. Współpracował m.in. z Teatrem Łaźnia Nowa, Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, Rimini Protokoll z artystami – Arturem Żmijewskim, Pawłem Althamerem i Jaśminą Wójcik. Był członkiem zespołu 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie (2012). Autor książek „Zwrot polityczny” (2009), „Prawo do kultury” (2018).
Zamknij