#weekend

Nowe:

Fan sagi o Wiedźminie w cosplay. Fot. Sergey Galyonkin/Wikimedia Commons

Podobnie jak Kwaśniewski, wiedźmin był progresywnym bohaterem na miarę polskiej transformacji

W nowej książce Sapkowskiego odniesienia do gry są tak ostentacyjne, jakby autor mówił: „dobra, wiem, że nie czytaliście i znacie ten świat tylko z gier, więc macie coś dla waszych ukształtowanych przez nie wyobraźni”.

Fot. Jakub Szafrański

Osobowość naszych czasów i pandemia funkcjonalnej psychopatii

Współczesne społeczeństwa, które zrezygnowały lub konsekwentnie rezygnują z etosu państwa opiekuńczego, są jak ruchome piaski. W warunkach prekariatu ludzie czują się na nich coraz bardziej niepewnie, a strach i dyskomfort z tym związane pozostają, choć zamiecione pod dywan.

Kadr z filmu „Blue Jean". Fot. Altitude Films

Cykorz: Ta nieznośna płochliwość [o „Blue Jean”]

Państwowa homofobia może szaleć, ale krzywdy, które stanowią fabularną oś filmu Georgii Oakley – i w ogóle wszystko, co ważne – dzieją się między kobietami. Między kobietami i dziewczynami. Między lesbijkami. I TO jest interesujące.

Noomi Rapace jako Lisbeth Salander w ekranizacji sagi„Millennium". Fot. Nordisk Film

Nie wszyscy lubią święta. To może jakiś kryminał?

Kontynuując cykl powieści kryminalnych Stiega Larssona „Millennium”, Karin Smirnoff przejęła pałeczkę po Davidzie Lagercrantzu – i to jest bardzo dobra wiadomość.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Pomnik Napoleona w Ajaccio. Fot. leecohen/Wikimedia Commons

Mała wycieczka do Ajaccio

Napoleon, nie większy od ziarnka grochu, w płaszczu i trójgraniastym kapeluszu, siedzi w pozycji kawaleryjskiej na stołeczku, który umieszczony jest na czubku faktycznie pochodzącego z wyspy odłamka tufu, i ze zmarszczoną brwią patrzy w dal.

Fot. Apple Original

Gra zespołowa [o serialu „The Morning Show”]

Zakończył się trzeci sezon „The Morning Show”. Jennifer Aniston i Reese Witherspoon nadal grają główne role, ale to nie na nich skupia się cała uwaga.

Fragment okładki książki „Słowo humoru". Wydawnictwo Karakter

I co w tym takiego śmiesznego? [Kinga Dunin czyta Olgę Drendę]

Kinga Dunin czyta „Słowo humoru” Olgi Drendy.

Fragment okładki książki „Raj". Wydawnictwo Poznańskie

Którędy do raju? [Nowe powieści Yanagihary i Gurnaha]

Wolne Stany Ameryki zamieniły się w totalitarne, bezwzględne państwo. Jak do tego doszło? To wszystko przez kolejne epidemie i pandemie od lat gnębiące świat.

Michel Houellebecq. Fot. Silvina Frydlewsky/Ministerio de Cultura de la Nación

Kłębowisko węgorzy i pan Żałosny [Kinga czyta Szatrawską i Houellebecqa]

Jeśli spodziewacie się po nowym Houellebecqu jakiegoś pikantnego bógwico, to nic z tego, tylko trochę przechwałek, jaki to jestem dobry w łóżku i bezpruderyjny, i parę cytatów z poezji francuskiej.

Walter Kempowski (po prawej) z Bernhardem M. Baronem. Fot. Wikimedia Commons

Koniec dworu w Georgenhof [o „Wszystko na darmo” Waltera Kempowskiego]

Jak się domyślacie, Walter Kempowski nie przepadał za Günterem Grassem. Uważał, że wcześniej od niego zajął się podobną tematyką. Irytowało go kajanie się Grassa za służbę w Waffen-SS, do której pisarz bardzo późno się przyznał.

Kadr z serialu „Daleko od szosy". Fot. TVP

„Daleko od szosy”, czyli hybryda kapitalistyczno-socjalistyczna

„Daleko od szosy” jest pierwszą socjalistyczną opowieścią awansu, w której miłość państwa do przedstawiciela klasy ludowej i wynikającą z niej dobroczynność wprost zastąpiono indywidualną miłością przedstawiciela klasy wyższej do przedstawiciela klasy ludowej.

Fragment okładki książki „Mam do pana kilka pytań". Wyd. Poznańskie 2023

Kryminał #MeToo. Mam do pań kilka pytań

Gdzie przebiega granica między seksem, który nie sprawia przyjemności, a gwałtem?

Fot. Jakub Szafrański

Jeśli zmęczył cię seks z trytonem…

Kinga Dunin czyta „Ryby” Melissy Broder, „Nikt nie odpisuje” Jang Eun-Jin i „Za granicą” Wojciecha Chmielarza.

Fot. Twitter Partii Razem

Gdyby Szela miał drony…

Kinga Dunin czyta „Panów piłą. Trzy legendy o Jakubie Szeli” Ryszarda Jamki.

Zamknij