#weekend

Nowe:

Fragment okładki „Pod prąd” Olega Serebriana

Chciałabym mieć kogoś takiego w polskiej polityce

Fajnie by było mieć kogoś takiego jak Oleg Serebrian w polskich elitach politycznych. Pewno nie musi się to przekładać na dobre polityczne decyzje, ale wierzę, że chroni przed skrajną polityczną głupotą.

Jlin. Fot. Rene Passet/Flickr.com

Footwork wyemancypowany. „Akoma” Jlin to kandydatka do tytułu płyty roku

W ciągu ostatnich 15 lat footwork, jeden z najciekawszych gatunków współczesnej muzyki elektronicznej, przeszedł długą ewolucję, a największe zasługi w otwieraniu go na eksperyment ma Jlin – producentka, która wydała właśnie kolejną znakomitą płytę w swoim dorobku.

Cykorz: Ta nieznośna płochliwość [o „Blue Jean”]

Państwowa homofobia może szaleć, ale krzywdy, które stanowią fabularną oś filmu Georgii Oakley – i w ogóle wszystko, co ważne – dzieją się między kobietami. Między kobietami i dziewczynami. Między lesbijkami. I TO jest interesujące.
Fragment okładki książki „Renata". Wydawnictwo W.A.B

„Siedziałam sama w lesie z krową, psem i kotką” [o powieściach Klickiej i Haushofer]

Skrzyżowanie Robinsona Crusoe, „Lata leśnych ludzi” Rodziewiczówny, feminizmu i powieści postapokaliptycznej urodziło bardzo ciekawą hybrydę.

Kadr z filmu „Napoleon". Fot. Apple Studios

(Bez)sens Napoleona

Napoleon domaga się dialektycznej narracji, pokazującej historyczne znaczenie i osobistą małość tej postaci, tragedię i komedię epoki, jej osiągnięcia i koszty, sens i bezsens napoleońskiej odysei. Czy film Ridleya Scotta dostarcza takiej wizji?

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Fragment okładki książki „Słowo humoru". Wydawnictwo Karakter

I co w tym takiego śmiesznego? [Kinga Dunin czyta Olgę Drendę]

Kinga Dunin czyta „Słowo humoru” Olgi Drendy.

Fragment okładki książki „Raj". Wydawnictwo Poznańskie

Którędy do raju? [Nowe powieści Yanagihary i Gurnaha]

Wolne Stany Ameryki zamieniły się w totalitarne, bezwzględne państwo. Jak do tego doszło? To wszystko przez kolejne epidemie i pandemie od lat gnębiące świat.

Michel Houellebecq. Fot. Silvina Frydlewsky/Ministerio de Cultura de la Nación

Kłębowisko węgorzy i pan Żałosny [Kinga czyta Szatrawską i Houellebecqa]

Jeśli spodziewacie się po nowym Houellebecqu jakiegoś pikantnego bógwico, to nic z tego, tylko trochę przechwałek, jaki to jestem dobry w łóżku i bezpruderyjny, i parę cytatów z poezji francuskiej.

Walter Kempowski (po prawej) z Bernhardem M. Baronem. Fot. Wikimedia Commons

Koniec dworu w Georgenhof [o „Wszystko na darmo” Waltera Kempowskiego]

Jak się domyślacie, Walter Kempowski nie przepadał za Günterem Grassem. Uważał, że wcześniej od niego zajął się podobną tematyką. Irytowało go kajanie się Grassa za służbę w Waffen-SS, do której pisarz bardzo późno się przyznał.

Kadr z serialu „Daleko od szosy". Fot. TVP

„Daleko od szosy”, czyli hybryda kapitalistyczno-socjalistyczna

„Daleko od szosy” jest pierwszą socjalistyczną opowieścią awansu, w której miłość państwa do przedstawiciela klasy ludowej i wynikającą z niej dobroczynność wprost zastąpiono indywidualną miłością przedstawiciela klasy wyższej do przedstawiciela klasy ludowej.

Fragment okładki książki „Mam do pana kilka pytań". Wyd. Poznańskie 2023

Kryminał #MeToo. Mam do pań kilka pytań

Gdzie przebiega granica między seksem, który nie sprawia przyjemności, a gwałtem?

Fot. Jakub Szafrański

Jeśli zmęczył cię seks z trytonem…

Kinga Dunin czyta „Ryby” Melissy Broder, „Nikt nie odpisuje” Jang Eun-Jin i „Za granicą” Wojciecha Chmielarza.

Fot. Twitter Partii Razem

Gdyby Szela miał drony…

Kinga Dunin czyta „Panów piłą. Trzy legendy o Jakubie Szeli” Ryszarda Jamki.

Zamknij