Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🎞️ Film

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

„Kino jest najbardziej perwersyjną ze sztuk – nie daje ci tego, czego pożądasz, ale mówi, jak pożądać” – Slavoj Žižek.

Bambusowy sufit. O azjoamerykańskości w kinie i nie tylko

Ani dobra passa azjatyckich postaci w ostatnich latach, ani krok w stronę większej różnorodności w przemyśle filmowym nie wymazują długich dekad „białości”, które fabryka snów ma na swoim koncie.

„Przygoda na Mariensztacie”: Co pociągającego mogło być w stalinowskiej kulturze?

Potraktujmy poważnie „Przygodę na Mariensztacie” (1954). Przecież to film o rewolucji.

Seks przeciwko władzy: postpornografia (naprawdę) objaśnia nam świat

Przekonanie, że „kobiety powinny osiągać orgazm podczas stosunku seksualnego” jest zwykłym kulturowym urojeniem.

Jak chaos „made in Russia” ogarnął Europę [o „Putin’s Playground” Szołajskiego]

O tym filmie może być wkrótce głośno. Konrad Szołajski nakręcił dokument „Putin’s Playground”, w którym opowiada o cichej wojnie, jaką Rosja prowadzi od lat w Europie Wschodniej i Środkowej.

ObserwujObserwujesz

„Back to Black” – upudrowana autodestrukcja Amy Winehouse

Film „Back to black” to wiarygodny obraz artystki, ale nie człowieka. Nie pokazuje tego, co w życiu Amy Winehouse było najgorsze.

ObserwujObserwujesz

Gdy zostają tylko obrazy przemocy [o „Civil War” Alexa Garlanda]

Zdaniem części recenzentów niejasność polityki w „Civil War” czy fakt, że miejscami wydaje się ona po prostu pozbawiona sensu, to wielka zaleta filmu. Nie zgadzam się z tą opinią.

ObserwujObserwujesz

Jędrki nasze dwa – o męskości i kobiecości w polskim kinie patriotycznym

Dla miłośniczek/ów kina turbopatriotycznego rok zaczął się naprawdę obiecująco. Aleksandra Kumala ogląda „Białą odwagę” i „Czerwone maki”.

Życie, śmierć i zmartwychwstanie Powella i Pressburgera

Dlaczego filmy sprzed 70 lat mają tak wielu zwolenników wśród najważniejszych twórców i twórczyń filmowych współczesności? O ponadczasowej wartości dokonań angielskiego duetu można przekonać się podczas trwającego Timeless Film Festival Warsaw.

ania-gutowska
Anglistka, badaczka adaptacji filmowych literatury

Kto tu fałszuje? Malarz podrabiający Picassa czy bogacz szpanujący Rothko?

„Żeby stać się wielkim fałszerzem, nie trzeba być wielkim malarzem, tylko raczej twórcą przekonujących opowieści” – pisze Tony Tetro, specjalista w tworzeniu podróbek i autor książki „Być jak Caravaggio”.

ObserwujObserwujesz

Szumowska macha aktywistycznym sztandarem [Wiśniewska o „Kobiecie z…”]

Andrzeja poznajemy w dniu pierwszej komunii. Ucieka przed koleżankami, ma na głowie wianek. Wspina się na drzewo. Tam nikt go nie sięgnie. Tam może być chłopakiem w wianku na głowie.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...