Szanowne Widzki, Szanowni Widzowie!

Dziękujemy, że wpadliście do nas na „Honor”.
Należy się Wam kilka słów wyjaśnienia.
Nasz „Honor” powstawał w momencie wyjątkowo trudnym i dynamicznym.

Wzrastająca liczba zachorowań na COVID-19, plotki o całkowitym lockdownie, radykalne ograniczenia widowni spektakli teatralnych, pytanie o kształt sztuki scenicznej w trakcie pandemii, chęć grania na żywo i niechęć do spektakli online – to wszystko miało decydujący wpływ na naszą pracę. To wszystko stworzyło „Honor” w jego ostatecznym kształcie.
Pokaz „Honoru” odbył się 31 października 2020 o godzinie 19.00 w sali Krytyki Politycznej w Warszawie.
Zaprosiłyśmy na niego jedynie trójkę widzów: Stanisława Godlewskiego, Katarzynę Niedurny, Idę Ślęzak. Krytyka i krytyczki, osoby zawodowo piszące o teatrze. Poprosiłyśmy ich o stworzenie tekstów. Fotografka Alina Gajdamowicz, członkini TERAZ POLIŻ, wykonała dokumentację.

Spektakl nie zostanie już nigdy zagrany.
Poniżej prezentujemy Wam nasze wspólne dzieło, wyrażone w trzech tekstach i zestawie fotografii.

Zapraszamy!

„ H O N O R ”

według
„Yseult o Białych Dłoniach”
Amelii Hertzówny

Występują:
Dorota Glac, Marta Jalowska, Kamila Worobiej

Reżyseria:
Weronika Szczawińska

Scenografia i kostiumy:
Hanka Podraza

Muzyka:
Aleksandra Gryka

Koncepcja:
Weronika Szczawińska, TERAZ POLIŻ
i
Piotr Wawer jr

Charakteryzacja:
Asia Kuć

Produkcja:
Eryk Sarniak

Promocja:
iPublicity

Współpraca:
Jasna 10 | Krytyka Polityczna w Warszawie

HONOR: FOTOGRAFIE

Fotografie spektaklu: Alina Gajdamowicz, Katarzyna Niedurny, Ida Ślęzak, Stanisław Godlewski

HONOR: opis pierwszy
Stanisław Godlewski

HONOR: opis drugi
Katarzyna Niedurny

HONOR: opis trzeci
Ida Ślęzak

TERAZ POLIŻ to jedyny profesjonalny kobiecy teatr w Polsce. Grupa powstała jako niezależna grupa twórczyń związanych z teatrem i od początku swojej działalności kładzie nacisk na teatralną twórczość związaną z kobietami i kobiecością. Regularnie powraca do tematyki wykluczenia i przemocy. TERAZ POLIŻ funkcjonuje na obrzeżach głównego nurtu i skrzyżowaniu różnych środowisk związanych ze sztuką, nie przynależy do żadnego miejsca i żadnej instytucji, co umożliwia krytyczne spojrzenie na sam teatr, jego formy i konfiguracje w głównym obiegu, jak i poza nim, zmusza do ciągłej redefinicji swojego statusu i zajmowanego miejsca, które właściwie w momencie uchwycenia, jest już zupełnie innym miejscem.
Grupa Artystyczna TERAZ POLIŻ została utworzona w 2008 roku w Warszawie przez aktorki: Martę Jalowską, Dorotę Glac, Adriannę Kornecką, Dominikę Strojek, Kamilę Worobiej oraz reżyserki: Ulę Kijak i Martę Ogrodzińską (obecnie Miłoszewską). Obecny skład: Ilona Błaut, Alina Gajdamowicz, Dorota Glac, Kora Gałązka, Marta Jalowska, Adrianna Kornecka, Emanuela Osowska, Marta Wesołowska, Anna Wilczyńska, Kamila Worobiej, Dominika Strojek, Anna Zakościelna.

Stanisław Godlewski – pracownik Instytutu Sztuki PAN, członek redakcji „Pamiętnika Teatralnego”. Absolwent MISHiS UAM (kierunek wiodący: wiedza o teatrze). Recenzent teatralny współpracujący z „Gazetą Wyborczą Poznań”, „Didaskaliami”, eCzasKultury.pl i Taniecpolska.pl. Realizuje Diamentowy Grant poświęcony współczesnej polskiej krytyce teatralnej.

Aleksandra Gryka – Ukończyła z wyróżnieniem kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej utwory były wykonywane w Polsce i za granicą, od 2005 roku komponuje także muzykę dla teatrów. Laureatka I nagrody w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór „High3bbingNor” na orkiestrę symfoniczną (2000) oraz Nagrody Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną (2004). Dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki w kategorii Muzyka poważna (2003, 2006).

Katarzyna Niedurny – dziennikarka, teatrolożka. Stale współpracuje z magazynem internetowym dwutygodnik.com i „Didaskaliami”. W Encyklopedii Teatru Polskiego zajmuje się działem dramatu.

Hanka Podraza – kostiumografka. Współpracowała z Agnieszką Glińską, Klaudią Hartung-Wójciak, Magdaleną Miklasz, Robertem Drobniuchem, Pawłem Miśkiewiczem, Jędrzejem Piaskowskim, Wiktorem Logą-Skarczewskim.

Weronika Szczawińska – reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni i performerka. Współpracowała z teatrami w całej Polsce (m.in. warszawskim Teatrem Powszechnym, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Komuną Warszawa, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Narodowym Starym Teatrem) oraz Slovensko mladinsko gledališče w Lublanie. Adiunktka na kierunku Wiedza o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy kolektyw Instytut Sztuk Performatywnych (InSzPer). Laureatka Paszportu Polityki 2019.

Ida Ślęzak – doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Realizuje Diamentowy Grant poświęcony perspektywom nieantropocentrycznym we współczesnych sztukach performatywnych, publikowała w „Dialogu”, „Performerze”, „Teatraliach”.

Projekt powstał dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawa.

Kontakt:

ul. Jasna 10 lok. 3, 00-013 Warszawa
(+48) 518 017 919

Jasna 10: Warszawska Świetlica Krytyki Politycznej realizuje działania w ramach programu “Centrum Jasna” finansowanego przez Urząd m.st. Warszawy.

Zamknij