Urwana ręka leżała niedaleko i miała wzniesiony w górę kciuk

Fragment książki Josefa Formánka „Mówić prawdę”, która właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej.Josef Formánek
Gerard Wilk tancerz

Kołysanie biodrami w telewizji

Niektórzy się oburzali, że tancerzowi klasycznemu z Teatru Wielkiego nie przystoi brać udziału w rozrywce w telewizji. Fragment książki Zofii Rudnickiej „Gerard Wilk. Tancerz”.Zofia Rudnicka
wysoka dziewczyna recenzja

Kobiety i mit imperium

Jakub Majmurek ogląda film Kantemira Bałagowa „Wysoka dziewczyna”, luźno zainspirowany książką Swietłany Aleksijewicz „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety".

Stypendium pamięci Konrada Pustoły dla Jana Jurczaka

W czwartą rocznicę śmierci naszego przyjaciela Konrada Pustoły przyznajemy czwarte stypendium jego pamięci.Krytyka Polityczna

Sąd Najwyższy uniewinnił Jasia Kapelę

Sąd Najwyższy uznał, że Jaś Kapela nie chciał znieważyć hymnu. Kapela został uniewinniony na skutek kasacji RPO.red.

Robles-Durán, Rendon: Okupuj Wall Street trwa!

Rewolucja to nie jest moment, to powolny proces, który wymaga wiele energii i poświęcenia – mówią Miguel Robles-Durán i Gabriela Rendon w rozmowie z Joanną Warszą i Florianem Malzacherem

Radynski: Przeciw biurokracji kulturalnej

Żadne reformy nie
uratują kultury i edukacji dopóki instytucje społeczne znajdują
się pod dyktaturą biurokracji i skorumpowanej administracji – Oleksyi Radynski relacjonuje protesty moskiweskiego prekariatu.

Żmijewski: Kultura Real Ya!

Wystawa może być częścią opinii publicznej, może wyrażać nastroje społeczne – Artur Żmijewski w rozmowie z Sebastianem Liszką i Katarzyną Wąs.

Kosińska: Radosny, suwerenny obłok

Pisanie o poezji najwyższej próby jest zawsze rozpaczliwie nieprzystawalne do niej samej, zawsze sprawia, że poezja i jej autor znikają, jak we wspólnym obrzędzie, za chmurą, oddalają się. Tekst Agnieszki Kosińskiej.

Prześlij zdjęcia na 7. Berlin Biennale!

Czy jest wydarzenie polityczne, demonstracja, akcja społeczna, które możesz sfotografować? Zrób to i prześlij zdjęcia na 7. Berlin Biennale!

Grudzińska-Gross: Ślady stóp w stronę morza

Była inna, niż mogłoby to wynikać z tradycji, w której się wychowała. O
tym chciałabym przypomnieć. O Wisławie Szymborskiej pisze Irena
Grudzińska-Gross.

Głażewska: Antychryst będzie artyst

Graffiti w Polsce to nie tylko album. To także  historia Polski „widziana z dołu”, niezapośredniczona przez media czy inne oficjalne kanały komunikacji, historia idei odmienna niż ta dostępna w podręcznikach. O książce Tomasza Sikorskiego i Marcina Rutkiewicza pisze Dorota Głażewska.

Liszka: Szymborska po swojemu

Jej dystans wynikał z konieczności wytworzenia wokół siebie przestrzeni niezagospodarowywanej przez narcystycznych samców polskiej poezji przybierających pozy klasyków, metafizyków, rzeczników honoru, ogółu i prawdy. O Wisławie Szymborskiej, która jednym zdaniem załatwia Heideggera, pisze Sebastian Liszka.