joanna-jedrusik

Tinder pozwala przełamać społecznościowe bańki i podziały klasowe

Ale co innego uprawiać seks czy chodzić do kina z kimś z innej klasy społecznej, a co innego wybrać taką osobę jako partnera życiowego. Rozmowa z Joanną Jędrusik, autorką książki „50 twarzy Tindera”.
nieposluszne-kadr

Żydówka i lesbijka. I Tetris

Znacie Tetris? Pamiętacie? Graliście? Ta sławna komputerowa gra, logiczna układanka, była naprawdę uzależniająca.
Prządki przy pracy. Fot. Ignacy Płażewski

Madejska: Chciałabym, żeby Łódź kurczyła się z godnością [rozmowa]

Łódź nie będzie już milionową metropolią. Jedyne, co można zrobić, to się dostosowywać, zwolnić rytm, zadbać o to, co jest, i przygotować się na zmiany klimatyczne.
malcolm-xd-wywiad-collage

Malcolm XD: Szkaluję tylko tych, którzy na to zasługują

Najwyżej wyślą na adres wydawnictwa gówno poleconym. Mnie mogą naskoczyć. Malcolm XD w rozmowie z Krytyką Polityczną.

Charlie LeDuff: Sorry, ale to nie jest najbardziej szalony czas w historii Ameryki

Całkiem niedawno mieliśmy tutaj wojnę domową, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu segregacja rasowa to była norma. Charlie LeDuff, laureat Pulitzera, opowiada o kryzysie człowieczeństwa w Detroit i Ameryce Donalda Trumpa.

Polska prasa o 7. Berlin Biennale

Otwarte właśnie 7. Biennale Sztuki Współczesnej pod hasłem „Forget Fear” uderza jak cios między oczy – Monika Małkowska w "Rzeczpospolitej". Zobaczymy sytuacje skrajnie niekomfortowe, stawiające widza wobec konfliktu nie do rozwiązania, i na pewno niedostarczające przyjemnej rozrywki – Dorota Jarecka w "Gazecie Wyborczej".

Bitwa o Berlin 1945

7 Biennnale berlińskie zaprosiło Macieja Mieleckiego oraz grupę
rekonstrukcyjną do przedstawienia bitwy o Berlin z 1945 roku.
Rekonstrukcja będzie miała miejsce w publicznej przestrzeni Warszawy
(13 maja) i Berlina
(29 kwietnia).

Krytyka Polityczna na 7. Berlin Biennale

W ramach 7. Berlin Biennale zapraszamy na cykl debat i koncertów MusicAction w Berlinie i Warszawie. Sławek Belina, Ray Dickaty, Jan Jelinek, Gloria Viagra, Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Candelaria Saenz Valiente, Kamil Szuszkiewicz, Jozef van Wissem, Sławomir Wojciechowski. Wkrótce także specjalne wydanie pisma "Krytyka Polityczna".

Żmijewski: Przestańmy się bać

27 kwietnia 2012 w Berlinie otwiera się 7 Berlińskie Biennale Sztuki Współczesnej. O swojej strategii tworzenia Biennale pisze jego kurator Artur Żmijewski, redaktor artystyczny Krytyki Politycznej. Czy Biennale zmieni się w Biennale Współczesnej Polityki?

Buttny, Tafel: Nie chodzi nam o personalia

Przekształcenie Studiów i Wytwórni Filmowych w Państwowe Instytucje Kultury to decyzja bardzo ważna. Dlaczego nie dyskutujemy, na jakich zasadach powinny od teraz funkcjonować? Z Sebastianem Buttnym i Justyną Tafel ze Stowarzyszenia Film 1, 2 rozmawia Jakub Majmurek.

Ramię w ramię!

Od ostatniego lata nowe ruchy społeczne spotykają się ze „starymi” organizacjami. Do tej pory rzadko ze sobą współgrały.
Teraz – połączeni wspólnymi celami – powinniśmy działać wspólnie. List do ruchu Occupy i organizacji politycznych podpisany przez kolektyw
ESC (Włochy), Occupy Genewa (Szwajcaria) i Krytykę Polityczną.

Konarzewska: Które to dziecko?

Matka i córka – tu jest wciąż dziura. Pozostają w rozdzieleniu, w pęknięciu. Dwie narracje, które się nigdy nie spotkają. O włoskich szpilkach Magdaleny Tulli pisze Marta Konarzewska.
Zapraszamy na spotkania o książkach w Dyskusyjnym Klubie Czytelniczym KP – kolejne już w sobotę, 21 kwietnia, o godz. 16.00.

Majmurek: Kloss, antykomunizm i sztuka krytyczna

Czy Stawka większa niż śmierć Patryka Vegi to tylko sprawnie zrealizowane kino sensacyjne grające na nostalgii za znanymi bohaterami? O Klossie, któremu nie do końca podoba się socjalistyczna ojczyzna i który prawie został bohaterem polskich Bękartów wojny, pisze Jakub Majmurek.

Mrozek: Zabierz brzuch dziewczynie księdza

W dwóch parafiach zbierają podpisy pod apelem o zdjęcie spektaklu. Protestuje sponsor teatru. Kilku oburzonych widzów przysłało listy. Nieskończona historia Uli Kijak obraża ich uczucia religijne. Po protestach dyrektorzy zabrzańskiego Teatru Nowego zażądali od reżyserki po protestach zmian w przedstawieniu. Tekst Witolda Mrozka

Majmurek: Orły w dolinie węży

Przyznanie takim filmom jak Wyjazd integracyjny nagrody dla najgorszej wtopy roku, czy uznanie, że występ Jana Frycza w tym dziele był „poniżej godności” do debaty o rzeczywistym stanie polskiego kina wnosi równie niewiele jak nagrodzenie Orłami Róży czy W ciemności. Tekst Jakuba Majmurka.

Eksplodujące mity

W Warszawie mamy funkcjonujące osobno opowieści o Warszawie żydowskiej, osobno o Warszawie np. powstańczej. W Festung Warschau” starałam się uniknąć tej strategii.