foto-dmitry-ratushny

W pierwszej osobie

Czy każda książka w istocie pisana jest w pierwszej osobie? A co lektura książki mówi o recenzentce? Kinga Dunin czyta „Pierwszą osobę” Richarda Flanagana i „Wyspę” Żanny Słoniowskiej.
Didier Eribon

Proste równoległe się nie spotykają [fragment książki Didiera Eribona]

Nieznajomość hierarchii szkolnych i nieobeznanie z mechanizmami selekcji prowadzą do dokonywania wyborów najbardziej kontrproduktywnych, do decydowania się na ścieżki z góry przegrane.Didier Eribon
ślimak-sam-książka

Autorzy książki „Kim jest Ślimak Sam?” piszą do kuratorium… i przekazują honoraria na Trans-fuzję i KPH

„Państwa reakcja pokazała, że szkoła nie jest dla dzieci bezpiecznym miejscem”.Maria Pawlowska, Jakub Szamałek
Fot. Adrian Grycuk, wikimedia commons

Okrągły Stół – niewiele więcej niż początek początku

Okrągły Stół jest wydarzeniem przecenianym i wykorzystywanym do bieżących rozgrywek.Stefan Sękowski

Dwie legendy i szara rzeczywistość Okrągłego Stołu

Po 2015 r. Zjednoczona Prawica ma problemy z realnym rządzeniem także dlatego, że uwierzyła w czarną legendę Okrągłego Stołu. Przejęła stery państwa, które przez lata uważała za nie swoje. Krzysztof Mazur

Kapela: Nuda wyzysku

Wallraff nie odkrywa Ameryki, po prostu pokazuje, jak ona wygląda. Tyle że w Niemczech wzbudza to ogólnonarodową debatę. W Polsce wyzysk jest normą i
mało kogo obchodzi. Równie dobrze można by napisać o tym, że deszcz
pada. Z nowego wspaniałego świata recenzuje Jaś Kapela.

Żmijewski: Siódme Berlin Biennale Polityki Współczesnej

Idea Siódmego Berlin Biennale jest
prosta i można ją streścić w jednym zdaniu: pokazujemy sztukę,
która faktycznie działa, odciska się na rzeczywistości, jest
przestrzenią w której działa polityka. Tekst Artura Żmijewskiego – kuratora BB7.

Kozak: Polska potrzebuje Lutra (2)

Współczesny Polak żyje w stanie permanentnej kontrreformacji, dlatego potrzebuje kogoś, kto ciśnie kałamarzem w lustro tworzące jego fałszywy autoportret. Druga część rozmowy Jakuba Majmurka z Tomaszem Kozakiem.

Gruszczyński: Świnie i ptaki

Nie mogę oddychać! Nikomu nie wierzę! Co będzie jutro?! Nauczcie mnie jak przeżyć! – krzyczą bohaterowie filmu Marzyciele zrealizowanego przez ukraińską grupę artystyczną SOSka. Młodzi przedstawiciele subkultury emo nieświadomie wyrażają lęki i pragnienia części rosyjskiego społeczeństwa – o wystawie Angry Birds w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Arek Gruszczyński

Kozak: Polska potrzebuje Narcyza (1)

Nasze instytucje sztuki utrudniają kreatywne mówienie o Polsce. Kuratorzy i galerzyści są nastawieni na źle pojęty uniwersalizm. Tym, co ich przede wszystkim zaprząta, jest pytanie: „Czy to będzie zrozumiałe na Zachodzie?”. W efekcie, artyści rzadko podejmują problem polskości, bo to się po prostu nie opłaca. Z Tomaszem Kozakiem rozmawia Jakub Majmurek.

Pieniążek: Ataman anarchista

Nestor Machno nigdy nie trafił do panteonu ukraińskich bohaterów, nawet w rodzinnym Hulajpolu mówi się o nim niechętnie, a jeśli już, to raczej negatywnie. O książce Stanisława Łubieńskiego Pirat stepowy pisze Paweł Pieniążek.

Grzegorzek: Przekłujmy kokon wokół filmówki

Chcę otworzyć szkołę na wymianę myśli wewnątrz i na zewnątrz , z młodymi artystami, z młodym pokoleniem krytyków, ludzi myślących. Z Mariuszem Grzegorzkiem, nowo wybranym rektorem łódzkiej szkoły filmowej, rozmawia Jakub Majmurek.

Polska prasa o 7. Berlin Biennale

Otwarte właśnie 7. Biennale Sztuki Współczesnej pod hasłem „Forget Fear” uderza jak cios między oczy – Monika Małkowska w "Rzeczpospolitej". Zobaczymy sytuacje skrajnie niekomfortowe, stawiające widza wobec konfliktu nie do rozwiązania, i na pewno niedostarczające przyjemnej rozrywki – Dorota Jarecka w "Gazecie Wyborczej".