scandal-in-paris-poster

Idź śladem pieniędzy

Agencje i ich korporacyjni klienci zarabiają na naszych pragnieniach, od potrzeby wpasowania się w grupę po bunt przeciw systemowi.Douglas Thomas
salcia-halas

Apokalipsy w różnych odcieniach

Czy można napisać poemat o reprywatyzacji i „rewitalizacji przez likwidację” tak, żeby nie był on interwencyjną publicystyką? Da się!
chelmonski-janek-koza

Janek Koza: Nigdy nie będzie normalnie

To już nie te czasy, żeby uciekać. Ja zwyczajnie wyjechałem. Ale nawet gdybym chciał, to nie da się uciec. Bo ja przecież rysuję tak naprawdę ciągle o sobie – mówi Janek Koza w rozmowie z Michałem Sowińskim.Michał Sowiński

Trzynaście lat opętania, czyli „Jak być kochaną” w Teatrze Narodowym

To nie jest spektakl o polskich bohaterach i wojnie, ale o psychologii pamięci i konsekwencjach kobiecej traumy. Nareszcie!Marta Zdanowska

Niewczesny kurier

Film przez większość czasu wygląda jak tania, nie najlepsza telewizja z lat 90. Jednostronny i infantylny dla dorosłych i zbyt topornie pedagogiczny dla dzieci.

Kapela: Nuda wyzysku

Wallraff nie odkrywa Ameryki, po prostu pokazuje, jak ona wygląda. Tyle że w Niemczech wzbudza to ogólnonarodową debatę. W Polsce wyzysk jest normą i
mało kogo obchodzi. Równie dobrze można by napisać o tym, że deszcz
pada. Z nowego wspaniałego świata recenzuje Jaś Kapela.

Żmijewski: Siódme Berlin Biennale Polityki Współczesnej

Idea Siódmego Berlin Biennale jest
prosta i można ją streścić w jednym zdaniu: pokazujemy sztukę,
która faktycznie działa, odciska się na rzeczywistości, jest
przestrzenią w której działa polityka. Tekst Artura Żmijewskiego – kuratora BB7.

Kozak: Polska potrzebuje Lutra (2)

Współczesny Polak żyje w stanie permanentnej kontrreformacji, dlatego potrzebuje kogoś, kto ciśnie kałamarzem w lustro tworzące jego fałszywy autoportret. Druga część rozmowy Jakuba Majmurka z Tomaszem Kozakiem.

Gruszczyński: Świnie i ptaki

Nie mogę oddychać! Nikomu nie wierzę! Co będzie jutro?! Nauczcie mnie jak przeżyć! – krzyczą bohaterowie filmu Marzyciele zrealizowanego przez ukraińską grupę artystyczną SOSka. Młodzi przedstawiciele subkultury emo nieświadomie wyrażają lęki i pragnienia części rosyjskiego społeczeństwa – o wystawie Angry Birds w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Arek Gruszczyński

Kozak: Polska potrzebuje Narcyza (1)

Nasze instytucje sztuki utrudniają kreatywne mówienie o Polsce. Kuratorzy i galerzyści są nastawieni na źle pojęty uniwersalizm. Tym, co ich przede wszystkim zaprząta, jest pytanie: „Czy to będzie zrozumiałe na Zachodzie?”. W efekcie, artyści rzadko podejmują problem polskości, bo to się po prostu nie opłaca. Z Tomaszem Kozakiem rozmawia Jakub Majmurek.

Pieniążek: Ataman anarchista

Nestor Machno nigdy nie trafił do panteonu ukraińskich bohaterów, nawet w rodzinnym Hulajpolu mówi się o nim niechętnie, a jeśli już, to raczej negatywnie. O książce Stanisława Łubieńskiego Pirat stepowy pisze Paweł Pieniążek.

Grzegorzek: Przekłujmy kokon wokół filmówki

Chcę otworzyć szkołę na wymianę myśli wewnątrz i na zewnątrz , z młodymi artystami, z młodym pokoleniem krytyków, ludzi myślących. Z Mariuszem Grzegorzkiem, nowo wybranym rektorem łódzkiej szkoły filmowej, rozmawia Jakub Majmurek.

Polska prasa o 7. Berlin Biennale

Otwarte właśnie 7. Biennale Sztuki Współczesnej pod hasłem „Forget Fear” uderza jak cios między oczy – Monika Małkowska w "Rzeczpospolitej". Zobaczymy sytuacje skrajnie niekomfortowe, stawiające widza wobec konfliktu nie do rozwiązania, i na pewno niedostarczające przyjemnej rozrywki – Dorota Jarecka w "Gazecie Wyborczej".