Krwawa medytacja w cieniu Kurosawy

Gra „Ghost of Tsushima” ma duchowy patronat wybitnego japońskiego reżysera, który świetnie potrafił połączyć jakość kina autorskiego i gatunkowego.Konrad Janczura
Eastern Adamski recenzja

Satysfakcjonujący dyskomfort easternu

Stacje benzynowe, na których można kupić naboje do pistoletów, tawerna w szczerym polu, w której króluje przaśna boazeria, tandetne plakaty zapraszające do odwiedzenia safari – co to za rzeczywistość?Stanisław Bryś

Kogo obchodzą małe dziewczynki?

14 kobiet opowiada historie z dzieciństwa. Były bite, gwałcone, molestowane, niektóre, odkąd sięga ich pamięć, już jako trzy-, czterolatki, niektóre aż do dorosłości.

San Francisco. Dzielnice czarnych odcięto od miasta jak gangrenę

Czarni robotnicy z całych Stanów migrowali na zachód, do San Francisco. Dalej uciec się nie dało, więc trzeba było coś zmienić. Wtedy narodził się ruch Black Power.Magda Działoszyńska-Kossow

Drzewo w żydowskiej łyżeczce

Nawet problematyczne aspekty nowej wystawy POLIN – nadmiar treści, chaotyczna struktura, za dużo bodźców – ostatecznie bronią się jako reprezentacja doświadczenia wielkomiejskiej ulicy.Sara Herczyńska

Dunin: Krowa, czyli półprodukt

Żyjemy w katolickim kraju, w którym zawsze można się pozbyć niepotrzebnych etycznych dylematów przy pomocy cytatu z Biblii. A poza tym rządzi nami rynek.

Do czytania, gdy dziecko śpi

„Felek i Tola” to książka, która – choć na każdej stronie tryska radosnym dowcipem – traktuje dzieci poważnie i opowiada im prawdziwe dorosłe historie.

Czy liczba 4553 ma jakieś znaczenie?

Pen-drive’y w toaletach, tajemnicze przesyłki z płytami, na których zakodowano jakąś wiadomość… Dziś muzykę promuje się w dość niecodzienny sposób.

Pawłowski: Ćwiczenia z pamięci

„W samo południe” Ziemilskiego to przejmująca analiza politycznego zapomnienia: społeczeństwo, które kiedyś odwołało komunizm, schowało się w prywatności.

Grotowski. Nielegalny papież?

O życiu i “Tekstach zebranych” Jerzego Grotowskiego dyskutowali Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński, Igor Stokfiszewski wraz z publicznością.

Majmurek: Przyjemność psucia

Wszystko się u Refna tak ze wszystkim miesza, że trudno powiedzieć, z czego pastiszem mamy właściwie do czynienia. I jaki jest cel tej zabawy?

Mrozek: Zrobić z widza obywatela

Najostrzejsze w polskim teatrze słowa pod adresem transformacji padają z wałbrzyskiej sceny. “Wyborcza” o spektaklu “W samo południe” Wojtka Ziemilskiego.

Prodeus: Chimeryczny lokator Jamy

Retrospektywa twórczości Cezarego Bodzianowskiego jest z założenia niemożliwa. Musimy przyjąć tę sztukę na wiarę.

Faludi: Haracz pracujących kobiet

W latach osiemdziesiątych pojawiło się wiele mitów dotyczących „polepszających się” warunków pracy kobiet.