Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.
Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards)
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
22 maja, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Na przedostatnim spotkaniu z tegorocznej odsłony cyklu odsuniemy „wizualność” na dalszy plan, by skupić się na innym, nie mniej ważnym bohaterze – kobiecym głosie. Zastanowimy się nad filozoficznym rozumieniem głosu jako nośnika językowych treści i obiektu estetycznej oceny, by następnie skupić się na jego materialnym i cielesnym wymiarze, określanym przez Rolanda Barthes’a jako „ziarno głosu”. Kontekstem dla naszych rozważań będzie z jednej strony walka o udzielenie kobietom dosłownego i metaforycznego „prawa do głosu”, z drugiej zaś poszukiwanie specyficznego „kobiecego głosu”, sfeminizowanego języka odrębnego od dominujących dyskursów. Towarzyszyć nam będą artystki, które posługują się głosem w sposób oryginalny i nietypowy, wbrew utartym schematom i dominującym normom estetycznym, wśród nich Diamanda Galas, Yoko Ono, Elizabeth Fraser i Merrill Garbus.
Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70., kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Kolejne spotkania cyklu:
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.