Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Opera i co dalej? | Gest, koncept, opera

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego „Opera i co dalej?”. Prowadzenie: Monika Pasiecznik. Gość: Jagoda Szmytka.

Uniwersytet Krytyczny | Opera i co dalej? | Gest, koncept, opera

Prowadzenie: Monika Pasiecznik
Gość: Jagoda Szmytka 

24 kwietnia, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Ktoś powiedział, że opera to największe nieporozumienie, jakie stworzyła ludzkość. W istocie, cztery wieki jej historii to dzieje osobliwych porażek. Zaczęło się od fałszywie pojętej rekonstrukcji antycznej tragedii przez członków Cameraty Florenckiej, potem były nierozstrzygalne spory o miejsce tekstu, muzyki, teatru, o sposób współistnienia sztuk, wreszcie – niespełniona utopia teatru totalnego. Opera to dowód na to, jak wielki twórczy potencjał ma w sobie pomyłka!

Kwestię opery miała ostatecznie „rozwiązać” powojenna awangarda, która obwieściła w latach 60. XX wieku śmierć gatunku. Slavoj Žižek poszedł jeszcze dalej i napisał książkę o „drugiej śmierci opery”. Był to jednak tylko kolejny przykład niemożliwości uwolnienia się od starej operowej fantasmagorii, a nie próba odpowiedzenia na pytanie co dalej.

Jak wygląda opera po swoim zmierzchu? Teatr instrumentalny, muzyka sceniczna, opera konceptualna, forma modułowa – dziś znów mamy sto odpowiedzi na to pytanie. Na seminarium nie będziemy więc mówić o operze w kontekście niespełnionych pragnień, historii, mitu, postmodernizmu, campu czy gry konwencją. Przyjrzymy się konkretnym modernistycznym projektom z ostatnich kilku dekad, inspirowanym nową muzyką, filozofią, sztuką i teatrem.

Monika Pasiecznik – krytyczka muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”, felietonistka „Odry”. Absolwentka filologii polskiej na UWr i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała też m.in. w „Glissandzie”, dwutygodnik.com, „Ricie Baum”. W latach 2009 i 2011 członkini komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Autorka pierwszej polskiej monografii Karlheinza Stockhausena: Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Woche.

Kolejne spotkania cyklu: 29.05, 5.06

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie