Miasto

Bytom zna cały świat!

No wreszcie, po latach harówki i kilometrach wyrąbanych górniczych chodników, Bytom zyskał zasłużoną sławę i chwałę! - pisze w felietonie Izabela Sowa-Jasińska.

Minął już tydzień od mojego powrotu ze świąt w rodzinnym Bytomiu, a jakoś nie potrafię zapomnieć hasła zobaczonego na budynku w centrum miasta, niedaleko mojego starego mieszkania przy reprezentacyjnym placu Słowiańskim. Jego pierwszy człon donosi dumnie: „Bytom zna cały świat”. No wreszcie, po latach harówki i kilometrach wyrąbanych górniczych chodników, po latach życia w cieniu i górniczym zapomnieniu, Bytom zyskał zasłużoną sławę i chwałę! Należy mu się i basta.

To przecież tutaj w PRL-u pod 220-tysięcznym miastem powstało złożone z ośmiu kopalń węgla kamiennego mroczne Królestwo, gdzie wiecznie umorusani mieszkańcy dzień w dzień fedrowali, strzelali na zawał, łupali, zasypywali, zalewali dziesiątki powęglowych tras i korytarzy. To były piękne czasy, miasto żyło pełną piersią, codziennie, przez siedem dni w tygodniu czuliśmy tę energię i  podziemny żywioł pracy w ruchu ciągłym oświetlaną setkami górniczych lamp. Blood, Sweat and Tears. Duma i poczucie sensu. Oba miasta – to na „powierzchni” i to ulokowane na licznych „poziomach 600” – były w stałym kontakcie. Tektonika dialektyka: pękające ściany, krzywe podłogi, zapadające się jezdnie i chodniki, płaskie ogródki przeistaczające się w działki na wzgórzach. Był ruch, było życie.

Całość felietonu czytaj na łamach Dziennika Opinii.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Izabela Sowa-Jasińska
Izabela Sowa-Jasińska
Kulturoznawczyni, menadżerka kultury
Studiowała kulturoznawstwo i zarządzanie kulturą na UŚ. Do 2009 pracowała w instytucjach kultury na Górnym Śląsku, ostatnio w CSW Kronika w Bytomiu. Współredaktorka książki „Drżące ciała” Artura Żmijewskiego. Inicjatorka i organizatorka licznych wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych na Śląsku (m.in. Festiwal Teatralny Teatromania, Hartowanie Teatrem przy BCK). Pracowała także w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Była pracowniczka Stowarzyszenia im. St. Brzozowskiego. W latach 2010-2011 zarządzała klubokawiarnią w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, w latach 2012-2019 koordynatorka Instytutu Studiów Zaawansowanych w Warszawie i projektów kulturalnych Stowarzyszenia im. S. Brzozowskiego. Od 2019 roku zastępczyni dyrektora biura kultury m.st Warszawy.
Zamknij