Aktualności Instytutu Krytyki Politycznej

prof. Peter Moss: Demokracja: podstawowa wartość publicznej edukacji

Demokracja i placówki edukacyjne rzadko wymieniane w jednym zdaniu. Kiedy zaczyna się przygotowanie do życia w demokratycznym społeczeństwie? W przedszkolu? W żłobku? W szkole? Czy dopiero wtedy, gdy osiąga się wiek uprawniający do głosowania w wyborach? Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego oraz Instytut Studiów Zaawansowanych zapraszają na wykład prof. Petera Mossa.

Demokracja i placówki edukacyjne rzadko wymieniane w jednym zdaniu. Kiedy zaczyna się przygotowanie do życia w demokratycznym społeczeństwie? W przedszkolu? W żłobku? W szkole? Czy dopiero wtedy, gdy osiąga się wiek uprawniający do głosowania w wyborach?

Obecnie w edukacji pierwsze miejsce zajmuje praktyka techniczna – jakich środków, strategii, technik użyć, aby najskuteczniej osiągnąć ustalone wcześniej wyniki (normy rozwojowe, cele kształcenia, gotowość szkolną). ‘Co działa?’ jest najważniejszym pytaniem. Alternatywą może być podejście, w którym najważniejszymi praktykami edukacji są etyka i polityka; etyka ponieważ edukacja jest praktyką relacyjną; polityka ponieważ edukacja opiera się na odpowiedziach na (krytyczne) pytania polityczne. W takim ujęciu praktyka techniczna jest wtórna wobec etyki i polityki.

Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego oraz Instytut Studiów Zaawansowanych zapraszają na wykład prof. Petera Mossa, po którym odbędzie się dyskusja z udziałem prof. Anny Gizy (UW), dr Anny Kordasiewicz (UW) i dr Katarzyny Gawlicz (Dolnośląska Szkoła Wyższa).

Spotkanie w języku polskim i angielskim z tłumaczeniem symultanicznym.
Wstęp wolny po rejestracji: www.frd.org.pl/wyklad

______

prof. Peter Moss – profesor Uniwersytetu Londyńskiego (w Instytucie Edukacji), jego zainteresowania badawcze dotyczą instytucji edukacyjnych, kadry pedagogicznej, praktyk demokratycznych w tych instytucjach, problemu gender w pracy z małymi dziećmi oraz relacji między zatrudnieniem i opieką (urlopów rodzicielskich). Współautor książki dotyczącej radykalnej praktyki demokratycznej w edukacji Radical Education and the Common School: A Democratic Alternative (Routledge, 2010, z Michaelem Fieldingiem).

prof. Anna Giza – socjolożka, prorektorka ds. rozwoju i polityki finansowej Uniwersytetu Warszawskiego; autorka książek Rodzina a system społeczny. Reprodukcja a kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005), Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej (Wydawnictwo Naukowe „Scholar, 2004, z: Mirosławą Marody), Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej (Instytut Filozofii i Socjologii PAN 2000, z Mirosławą Marody i Andrzejem Rychardem).

dr Katarzyna Gawlicz – absolwentka filozofii (Uniwersytet Wrocławski) i gender studies (Uniwersytet Środkowoeuropejski, Budapeszt); na uniwersytecie w Roskilde (Dania) obroniła doktorat z zakresu nauk humanistycznych; zainteresowania badawcze: dzieciństwo (kategoria dzieciństwa, perspektywa dzieci, metodologia badań z dziećmi), wczesna edukacja, socjologia edukacji i płci, gender studies; redaktorka pisma „Recykling Idei”; przetłumaczyła na język polski opublikowaną ostatnio książkę Petera Mossa Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki (Wydawnictwo Naukowe DSW, 2013, z Gunillą Dahlberg i Alanem Pencem).

dr Anna Kordasiewicz – socjolożka, współzałożycielka Fundacji Pole Dialogu. Realizuje się, prowadząc badania naukowe i wspierając procesy partycypacyjne. W ramach działań fundacyjnych zajmowała się m.in. budżetowaniem partycypacyjnym i koordynacją projektu „Młodzież ma wpływ. Model zwiększania udziału młodych ludzi w procesach podejmowania decyzji w szkole i społeczności lokalnej” (lider projektu Fundacja Civis Polonus, partner Goldsmiths College). Współredaktorka książki Edukacja obywatelska w działaniu, analizującej m.in. brytyjskie i polskie doświadczenia w zakresie edukacji obywatelskiej (2013, wraz z Przemysławem Sadurą).  Specjalizuje się w jakościowym podejściu do zjawisk społecznych, wierzy w socjologię służącą poznawaniu perspektywy uczestnika i odczytywaniu znaczeń. Współtłumaczyła podręcznik badań terenowychAnaliza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Jej zainteresowania badawcze obejmują: innowacyjne praktyki partycypacyjne, współpracę samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi, metodologię badań jakościowych (w tym analizę danych jakościowych wspomaganą komputerowo), migracje międzynarodowe oraz płatną pracę w gospodarstwach domowych, czego dotyczyła jej praca doktorska obroniona w Instytucie Socjologii UW. Obecnie adiunktka w Ośrodku Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.

_____

Spotkanie zorganizowane we współpracy z Fundacją Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego


_________
Zapraszamy do wysłuchania nagrania audio ze spotkania.

 

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij