x

Agata Szydłowska

Wydział Wzornictwa, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

609 ...
  • mazowieckie

O ekspertce

Ukończyłam historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia doktoranckie w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Pracuję na stanowisku adiunkta w Katedrze Historii i Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. W 2015 roku obroniłam pracę doktorską pod tytułem „Od Solidarycy do TypoPolo. Typografia jako obszar negocjowania tożsamości zbiorowych po polskiej transformacji ustrojowej” otrzymując stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie etnologii. Jestem autorką kilkudziesięciu artykułów dotyczących projektowania graficznego i – szerzej – dizajnu, publikowanych w czasopismach branżowych (m. in. „2+3D”), magazynach poświęconych kulturze oraz opracowaniach zbiorowych. Jestem autorką i współautorką trzech książek: „Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi” (wyd. Karakter, 2013), „Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce” (współautor: Marian Misiak, wyd. Karakter, 2015) oraz „Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989″ (wyd. Ossolineum, 2018). Byłam kuratorką i współkuratorką wystaw polskiego dizajnu pokazywanych m. in. w Tokio podczas Tokyo Designers Week (2014), w Nowym Jorku w ramach Wanted Design (2015), czy w Reykjaviku podczas Design March (2016). Jako wykładowczyni historii dizajnu, historii i teorii projektowania komunikacji wizualnej współpracowałam m. in. ze School of Form w Poznaniu oraz Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych (ścieżka anglojęzyczna). Wraz z socjolożką, Moniką Rosińską współtworzyłam i kierowałam studiami podyplomowymi „Historia i krytyka dizajnu” na Uniwersytecie SWPS. Jestem częstą gościnią konferencji i wydarzeń projektowych oraz programów edukacyjnych organizowanych przez instytucje kultury kiedy potrzebna jest ekspertyza na temat polskiego i obcego projektowania graficznego oraz zagadnień związanych ze społecznym i politycznym funkcjonowaniem dizajnu.

Wystąpienia