Uniwersytet Krytyczny | Prowadzenie: A. Michnik
Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Iluzja odrębności – prywatne/publiczne: Fassbinder, Akerman, Campion, Gorris
Prowadzenie: Antoni Michnik
20 kwietnia, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Jednym z podstawowych kontekstów, w jakich analizowane jest interesujące nas malarstwo niderlandzkie XVII w. są nowożytne przemiany relacji pomiędzy tym co publiczne, a tym co prywatne. Dotychczas krążyliśmy wokół tych zagadnień, natomiast na następnym spotkaniu spróbujemy syntetycznie przyjrzeć się temu, w jaki sposób analogiczne przemiany między publicznym oraz prywatnym problematyzuje twórczość filmowa wybranej, zróżnicowanej grupy twórców.
W XX wieku przestrzeń prywatności wyraźnie się skurczyła pod naporem nowych technologii kontroli, jednak cały czas pokutuje nadzieja (iluzja?) tego, że jesteśmy w stanie odciąć się od świata, lub udać na wewnętrzna emigrację i zapewnić sobie przestrzeń klasycznie, XIX-wiecznie, rozumianej prywatności. Równocześnie działalność ruchów emancypacyjnych uczyniła kolejne sfery prywatnego politycznym dodatkowo podważając status prywatności.
Kontynuując rozważania z poprzednich wykładów, będziemy zastanawiać się nad związkami tych przemian z ekspansją nie-miejsc, a także z problematycznym statusem XXwiecznej historii. Przyjrzymy się przemianom zwłaszcza w kontekście osiągnięć ruchów emancypacyjnych. Narracja będzie się ogniskować wokół twórczości kwartetu Michael Fassbinder – Chantal Akerman – Jane Campion – Marleen Gorris.
_________
Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.
Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.
Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.
________
Kolejne spotkania cyklu:
4.05: FILM | Gender: Lizzie Borden „Born in Flames”
18.05: WYKŁAD | Iluzja transparencji: miedzy „Autorem Widmo” a „Limits of Control”
1.06: FILM | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze wiosennym.
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.