Wykład profesora Petera Mossa oraz dyskusja z udziałem prof. Anny Gizy, dr Katarzyny Gawlicz i dr Anny Kordasiewicz.
27 marca, czwartek, godz. 19:00,
Instytut Studiów Zaawansowanych, ul. Foksal 16
Zapraszamy na wykład profesora Petera Mossa pt.:
Demokracja: podstawowa wartość publicznej edukacji
W dyskusji po wykładzie udział wezmą:
prof. Anny Giza (UW)
dr Anna Kordasiewicz (UW)
dr Katarzyna Gawlicz (Dolnośląska Szkoła Wyższa)
Demokracja i placówki edukacyjne rzadko wymieniane w jednym zdaniu. Kiedy zaczyna się przygotowanie do życia w demokratycznym społeczeństwie? W przedszkolu? W żłobku? W szkole? Czy dopiero wtedy, gdy osiąga się wiek uprawniający do głosowania w wyborach? Obecnie w edukacji pierwsze miejsce zajmuje praktyka techniczna – jakich środków, strategii, technik użyć, aby najskuteczniej osiągnąć ustalone wcześniej wyniki (normy rozwojowe, cele kształcenia, gotowość szkolną). ‘Co działa?’ jest najważniejszym pytaniem. Alternatywą może być podejście, w którym najważniejszymi praktykami edukacji są etyka i polityka; etyka ponieważ edukacja jest praktyką relacyjną; polityka ponieważ edukacja opiera się na odpowiedziach na (krytyczne) pytania polityczne. W takim ujęciu praktyka techniczna jest wtórna wobec etyki i polityki.
prof. Peter Moss – profesor Uniwersytetu Londyńskiego (w Instytucie Edukacji), jego zainteresowania badawcze dotyczą instytucji edukacyjnych, kadry pedagogicznej, praktyk demokratycznych w tych instytucjach, problemu gender w pracy z małymi dziećmi oraz relacji między zatrudnieniem i opieką (urlopów rodzicielskich). Współautor książki dotyczącej radykalnej praktyki demokratycznej w edukacji Radical Education and the Common School: A Democratic Alternative. (Routledge, 2010, z Michaelem Fieldingiem)
prof. Anna Giza – socjolog, prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej Uniwersytetu Warszawskiego; autorka książek Rodzina a system społeczny. Reprodukcja a kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005), Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. (Wydawnictwo Naukowe „Scholar, 2004, z: Mirosławą Marody), Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej. (Instytut Filozofii i Socjologii PAN 2000, z Mirosławą Marody i Andrzejem Rychardem)
dr Anna Kordasiewicz – socjolożka, współzałożycielka Fundacji Pole Dialogu. Realizuje się, prowadząc badania naukowe i wspierając procesy partycypacyjne. W ramach działań fundacyjnych zajmowała się m.in. budżetowaniem partycypacyjnym i koordynacją projektu „Młodzież ma wpływ. Model zwiększania udziału młodych ludzi w procesach podejmowania decyzji w szkole i społeczności lokalnej” (lider projektu Fundacja Civis Polonus, partner Goldsmiths College). Współredaktorka książki Edukacja obywatelska w działaniu, analizującej m.in. brytyjskie i polskie doświadczenia w zakresie edukacji obywatelskiej (2013, wraz z Przemysławem Sadurą). Specjalizuje się w jakościowym podejściu do zjawisk społecznych, wierzy w socjologię służącą poznawaniu perspektywy uczestnika i odczytywaniu znaczeń. Współtłumaczyła podręcznik badań terenowych Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Jej zainteresowania badawcze obejmują: innowacyjne praktyki partycypacyjne, współpracę samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi, metodologię badań jakościowych (w tym analizę danych jakościowych wspomaganą komputerowo), migracje międzynarodowe oraz płatną pracę w gospodarstwach domowych, czego dotyczyła jej praca doktorska obroniona w Instytucie Socjologii UW. Obecnie adiunktka w Ośrodku Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.
dr Katarzyna Gawlicz – absolwentka filozofii (Uniwersytet Wrocławski) i gender studies (Uniwersytet Środkowoeuropejski, Budapeszt); na uniwersytecie w Roskilde (Dania) obroniła doktorat z zakresu nauk humanistycznych; zainteresowania badawcze: dzieciństwo (kategoria dzieciństwa, perspektywa dzieci, metodologia badań z dziećmi), wczesna edukacja, socjologia edukacji i płci, gender studies; redaktorka pisma „Recykling Idei”; przetłumaczyła na język polski opublikowaną ostatnio książkę Petera Mossa Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki (Wydawnictwo Naukowe DSW, 2013, z Gunillą Dahlberg i Alanem Pencem)
Spotkanie w języku polskim i angielskim z tłumaczeniem symultanicznym.
Wstęp wolny po rejestracji: http://www.frd.org.pl/wyklad
Organizatorzy:
Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego www.frd.org.pl
Instytut Studiów Zaawansowanych http://www.krytykapolityczna.pl/instytut
Wizyta Petera Mossa w Polsce jest częścią programu „Od serca dla dziecka” finansowanego przez NUTRICIA Polska.