1 marca 2013 rusza ogólnopolska akcja społeczna Kampanii Przeciw Homofobii „Rodzice, odważcie się mówić”.
Plakaty przedstawiające rodziców osób homo- i biseksualnych w towarzystwie swoich dorosłych dzieci zawierają prosty przekaz: od swoich dzieci nauczyliśmy się wartościowych cech, postaw i zachowań – jesteśmy z nich dumni!
„Córka nauczyła mnie odwagi”, „Syn nauczył mnie, jak ważne jest być sobą”, „Córka nauczyła nas mówić otwarcie” – to hasła ruszającej w najbliższy piątek kampanii społecznej zorganizowanej przez Kampanię Przeciw Homofobii.
„Życie osób LGBTQ różni się od większości społeczeństwa, a nawet od życia osób z innych grup marginalizowanych” – mówi Agata Chaber, prezes KPH. „Po pierwsze dlatego, że spotykają się z przemocą i ostracyzmem społecznym. Po drugie dlatego, że ze swoją tożsamością często muszą się ukrywać nawet przed najbliższą rodziną. A nawet jeśli już ujawniają, że są homo, bi czy trans, i nawet jeśli rodzina to przyjmuje, to niewiele jest rodzin, które swoje dzieci wspierają. Właśnie dlatego przesłanie «Odważcie się mówić» jest takie ważne: rodzice powinni mówić z dumą i radością o swoich dzieciach, ich życiu, partnerach, przejściach. Powinni też opowiadać się głośno za równością praw, ponieważ obecnie łamane są prawa nie tylko osób LGBTQ, ale też ich matek, ojców, braci, sióstr i innych członków rodziny”.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię szacunku wobec bliskich, niezależnie od ich orientacji seksualnej. Wielu rodziców na wieść o homo- lub biseksualności swojego dziecka ma poczucie, jakby zawalił się ich świat. Obawiają się reakcji otoczenia i społecznego ostracyzmu, paraliżuje ich myśl o tym, co powiedzą sąsiedzi, czują się osamotnieni i nie wiedzą z kim mogliby podzielić się swoimi troskami. Uważają, że bezpowrotnie stracili dziecko, że jakoś zawinili. Ponieważ dzieci to przeczuwają, obawiają się ewentualnej reakcji. Jeśli boją się do tego stopnia, że ukrywają przed rodzicami swój związek, są zmuszeni albo ich okłamywać, albo milczeć.
Z badań opublikowanych przez Kampanię Przeciw Homofobii w raporcie „Sytuacja społeczna osób LGBT. Raport za lata 2010 i 2011” wynika, że blisko 1/3 osób homoseksualnych oraz ponad połowa osób biseksualnych ukrywa swoją orientację psychoseksualną przed najbliższą rodziną. Przekłada się to wprost na znaczne osłabienie więzi rodzinnych, a co za tym idzie – poczucie osamotnienia, podwyższenie poziomu lęku i stresu oraz większą podatność na depresję.
Akcji patronują m.in. wicemarszałkini Sejmu Wanda Nowicka, pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania Agnieszka Kozłowska-Rajewicz i prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Plakaty wisieć będą przez miesiąc w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i na Śląsku. Równolegle uruchomiony zostanie też serwis internetowy OdwazcieSieMowic.pl, który pełnić będzie funkcję informacyjną i społecznościową dla rodziców osób homo- i biseksualnych.
Plakatowa akcja społeczna jest częścią wieloletniego projektu Kampanii Przeciw Homofobii „Accepting Parents, Engaged Parents”, na który składają się również wydana w 2011 broszura „My, rodzice. Pytania i odpowiedzi rodziców gejów, lesbijek i osób biseksualnych”, cykl warsztatów dla rodziców „Akademia Zaangażowanego Rodzica”, której pierwsza edycja odbyła się w 2012, a kolejna zaplanowana jest na 2013, a także film dokumentalny, którego premiera zapowiedziana jest na lato 2013.
Kampania społeczna „Rodzice odważcie się mówić” została zrealizowana przez Kampanię Przeciw Homofobii przy wsparciu finansowym Departamentu Stanu USA, Open Society Foundations oraz Rosa-Luxemburg-Stiftung.