Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

🚅 Transport publiczny

Dodaj do obserwowanychObserwujesz

Kolej zamiast asfaltu – o sensownej polityce transportowej.

Spotify Apple Podcasts Podcast
Podcast

Praca na kolei [rozmowa w rocznicę katastrofy pod Szczekocinami]

Bartosz Jakubowski jako jedyna osoba postronna otrzymał dostęp do akt sprawy sądowej i postępowania prokuratorskiego po zderzeniu dwóch pociągów pod Szczekocinami.

Spotify Apple Podcasts Podcast

PKP − Polska Kolej… Przekrętów

Od środy 11 stycznia, tuż przed feriami, bilety PKP podrożały. O 11,8 proc. dla pociągów IC i TLK, 17,4 dla EIC i 17,8 proc. EIP, czyli Pendolino. To nie pierwsza podwyżka w ostatnich latach, od grudnia 2021 przewoźnicy podnieśli ceny biletów już dwukrotnie. Minister infrastruktury przekonuje, że państwo jest w tej sprawie bezradne, a Lewica pokazuje, co można zrobić, żeby bilety jednak były tańsze. Kto ma rację?

Oślepiający blask z naprzeciwka

Każdy kierowca operuje narzędziem, które może zabić kilka osób naraz. Podróżując samochodem, muszę ufać, że ważna jest umowa społeczna, że nie będziemy się zabijać na drodze.

USA: Chorobowego nie będzie. Ciężko pracujący Kongres poskromił leniwych kolejarzy

Kolejarzu, nie choruj! Ameryki nie stać na tydzień płatnego zwolnienia rocznie.

ObserwujObserwujesz

Francja ogranicza loty coraz bardziej i ma wsparcie UE. Kiedy zakazy w innych krajach?

Francuska lewica postuluje zakaz używania prywatnych jetów w innych celach niż ratowanie życia czy obrona bezpieczeństwa narodowego, pod groźbą wysokich kar lub pozbawienia wolności. Na razie politycy poczynili pierwsze kroki, których legalność potwierdziła Komisja Europejska.

ObserwujObserwujesz

Łatwiej wyrzucić auta z miasta, niż zastąpić je elektrykami

Nieposiadanie samochodu jest luksusem, na który mogą sobie pozwolić mieszkańcy największych miast (i to też nie wszyscy). W większości wypadków samochód to konieczność, a dyskusja o tym, czy powinien być on elektryczny, czy nie, jest drugoplanowa.

Zmiana społeczna bez wsparcia inwestycyjnego nie wystarczy

Podczas gdy ostatnie trzy globalne kryzysy – pandemiczny, energetyczny i inflacyjny – zachęcają mieszkańców Europy i Polski do zmian zachowań transportowych, sektor publiczny w Polsce nie widzi potrzeby, aby wyjść im naprzeciw.

samochód na chodniku

Inkluzywne dla ludzi, wykluczające dla aut. Takie mają być miasta

Kierowca pytany o rozwój zbiorkomu czy pokonywanie krótkich dystansów pieszo/na rowerze odpowiada, że woli zginąć niż zrezygnować z auta.

ObserwujObserwujesz

Polskie miasta potrzebują zmiany społecznej, a nie technologicznej

Albo będziemy mieć wielkie parkingi, albo zielone place. Jeśli chcemy mieć szpalery drzew, to nie możemy dalej utrzymywać rzędów zaparkowanych aut wzdłuż naszych ulic.

Nie traćmy czasu na elektryki, gdy brakuje transportu publicznego

Chciałbym, żeby kluczowym wyzwaniem polityki transportowej była jakość silników samochodów, które poruszają się po naszych miastach. Niestety w większości polskich miast to dostęp do transportu publicznego jest największym problemem.

Wczytywanie...