#pańszczyzna

Nowe:

Aleksander_Gierymski,_Trumna_chłopska

„Pole”: Chcemy stworzyć grupę ludzi piszących znakomicie

Łączy nas przekonanie, że temat jest w literaturze drugorzędny – mówią Renata Bożek, Piotr Skalski i Adam Wiedemann, członkowie redakcji pisma „Pole”.

Dworek Zakoniczyn w Województwie Pomorskim. Fot. magro_kr/Flickr.com

Nie ma święta parcelacji

Ludzie jeszcze pamiętają, czyje pole jest z parcelacji, ale w miejscowych kronikach zapisują dzieje dziedzica i dobrej dziedziczki. Kinga Dunin czyta „Był dwór, nie ma dworu” Anny Wylegały i „Niewolników modernizacji” Michała Narożniaka.

Pobłocki uczłowiecza bohaterów ludowej historii Polski. Tylko po co atakuje profesjonalnych historyków?

Pobłocki uwikłał się w debatę nad zacofaniem, modernizacją, wczesnonowożytną globalizacją. Walczy z koncepcją stanów feudalnych, społeczeństwa stanowego. Ten esej literacki zyskałby, gdyby Pobłocki się od historyków zwyczajnie odwalił.Anna Sosnowska
kinga czyta chwin

Bat dla chłopa, męczeństwo za ojczyznę dla pana

Kinga Dunin czyta „Chamstwo” Kacpra Pobłockiego i „Oddać życie za Polskę” Stefana Chwina.

Przedwojenna robotnica w Łódzkiej przędzalni. Fot. Ignacy Płażewski/Wikimedia Commons

Po co nam ludowa historia Polski?

„Ludowa historia Polski” to może najważniejsza książka 2020 roku, ale pozostawia niedosyt.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Fot. Wikimedia Commons CC0

Czy chłopom na Zachodzie było gorzej niż w Polsce?

W Europie Wschodniej różnicę pomiędzy chłopem a szlachcicem uważano za równie wrodzoną jak kolor skóry w Stanach Zjednoczonych.

rycharski-strachy

Rycharski: Krzyż jest dla mnie symbolem wyzwolenia z więzów religii

Od początku pracuję z różnymi grupami osób wykluczonych, z osobami LGBT i mieszkańcami wsi. Zawsze marzyłem o sojuszach między nimi – mówi artysta i aktywista Daniel Rycharski.

zalipie

W kwestii elit i ludu [o Marii Dąbrowskiej]

129 lat temu urodziła się Maria Dąbrowska. Szkoda, że nie chcą o niej pamiętać uczestnicy debaty o wymazanej chłopskiej genealogii, o prześnionej rewolucji i fantomowym ciele politycznym.

warszawa-pexels

Sienkiewicz: Rozkręcenie spirali roszczeń oznacza otwarcie wrót piekieł

Były minister o pańszczyźnie, awansie społecznym i o tym, czemu sam nie odzyska Oblęgorka.

szlachta_in_costumes_of_the_voivodeships_of_the_polish-lithuanian_commonwealth
8110401522_df16957151_z

Klekot: Jakub Szela podoba się miastowym

Porządek na polskiej wsi jest nadal hierarchiczny. Buntownicze, emancypacyjne projekty trafiają tu w próżnię.

3113

Majmurek: Czy ładnie mi w sukmanie?

Jak stworzyć pozytywną tożsamość, fiksując się na fakcie, że nasi przodkowie „dostawali w dupę”?

15110215080_ebc15733e4_z

(Nie)pamięć pańszczyzny: Bartecka / Leder / Lubomirski / Sutowski

Czy potrzebujemy chłopów i panów, by opisać współczesną Polskę?

16458499590_2dbeef2bed_z

Leszczyński: Uwięzieni w folwarku

Pańszczyźniane struktury wciąż nam ciążą. Ale polskie elity żyją w złudnym poczuciu komfortu.

folkowisko_panszczyzna_film

Bartecka: Jestem dumną wieśniaczką

Mówienie, że wszyscy jesteśmy równi, że dawne podziały to przeszłość, to przyklepywanie czegoś, co kipi w środku.

teodor_axentowicz_-_pogrzeb_huculski

Pańszczyzna. Niedokończona sprawa

Przez 150 lat Polacy nie doczekali się odszkodowań za pracę niewolniczą. Najwyższy czas to zmienić.

wilanow

Majmurek: Potomek chłopów pańszczyźnianych patrzy na Wilanów

Czy potomek chłopów może patrzeć na Wilanów i powiedzieć „to moje”?

stop

Kaczorowski: Dlaczego w Polsce nie było rewolucji

Holokaust nie zastąpił Polakom rewolucji burżuazyjnej – on ją ostatecznie uniemożliwił. Polemika z tekstem Andrzeja Ledera.

leder3

Czy Holokaust zastąpił Polakom rewolucję burżuazyjną?

Debata: Andrzej Leder, Irena Grudzińska-Gross, Antoni Dudek, Sławomir Sierakowski.

fist_moonwaves

Michalski: Wielka Rewolucja czy „tylko” Wielka Trauma

Wartością tekstu Andrzeja Ledera jest odsłonięcie traumy, ale ja pytam o kolejne etapy terapii.

fist_moonwaves

Leder: Kto nam zabrał tę rewolucję?

W Polsce w latach 1939–1956 dokonała się rewolucja społeczna. Ta rewolucja pozostaje jednak nieobecna w świadomości społecznej.

Zamknij