Twój koszyk jest obecnie pusty!
Instytut Krytyki Politycznej
Czy lewica ma przyszłość?
Wraz z zaproszonymi gośćmi będziemy rozmawiać o źródłach słabości współczesnych lewic i warunkach przywrócenia im siły. Zastanowimy się też, jak dziś definiują się rozmaite partie i ruchy lewicowe, oraz na ile te definicje i praktyki przystają do funkcjonowania współczesnych społeczeństw demokratycznych oraz przygniatających je kryzysów. Będziemy się temu przyglądać na podstawie rzeczywistości w Polsce, Francji […]
Kultura i rozwój. Laboratorium
Koncepcja i opieka merytoryczna: dr Anna Świętochowska Współpraca: Izabela Jasińska I. Zarys problematyki Problematyka kultury i jej znaczenie dla rozwoju jest w ostatnich dwudziestu latach dość szeroko obecna w naukach społecznych. Szczególnym zainteresowaniem badaczy cieszy się znaczenie kultury dla rozwoju miast i regionów w kontekście podnoszenia ich atrakcyjności, lepszej jakości życia mieszkańców, rozwoju kapitałów: społecznego, […]
Kultura i rozwój: Jak tworzyć i poszerzać archipelagi żywej kultury?
Jednym z fundamentów programu Kultura i rozwój jest pytanie o źródła rozwoju kultury oraz jego ewentualne związki z rozwojem społeczno-gospodarczym. Dostrzegając procesy „ekonomizacji” sektora kultury, która w ostatnich latach objawiła się karierą idei „przemysłów kreatywnych” oraz próbami liczenia (kwantyfikacji) kultury, Kultura i rozwój pyta o mechanizmy, które decydują o rozwoju społecznym. Nie pytamy zatem o […]
#CzarnyProtest. Społeczeństwo obywatelskie nowego typu?
Skala protestu (nie tylko) kobiet przeciwko zapowiedzi zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej była niespodzianką dla elity władzy, dla opozycji, także dla samych organizatorek. Temat piętnowany jako „zastępczy”, definiowany zazwyczaj w języku strony „pro-life” uruchomił bezprecedensową, masową mobilizację ponad podziałami klasowymi i regionalnymi, a także nadał nowe znaczenia pojęciu „godności”. Co kierowało twórczyniami tego aktu protestu? Jaki mechanizm […]
Polska wojna o szkołę. Wartości, interesy, dynamika polityczna
Wdrażana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości reforma oświaty oznacza likwidację gimnazjów i daleko idące zmiany programowe. Plany te budzą wielkie kontrowersje wśród opinii publicznej i sprzeciw ze strony części zawodowych organizacji nauczycielskich, środowisk rodziców, ale także reprezentantów samorządów. Jakie, obok animozji partyjnych, konflikty interesów i wartości grają rolę w polskiej wojnie o szkołę? Czy rodzice, […]
Conference „East Matters”
There’s a widespread notion that European democracy with its main project – EU – is facing threats from outside its borders, as well as from within; historiosophical optimism, so to say, seems to be out of fashion today.
Studium Kultury Społecznej | jesień 2017
Zapraszamy osoby działające w obszarze kultury, w roli twórczej – jako artyści i artystki rożnych dziedzin, jak i w roli menedżerskiej – jako organizatorzy i organizatorki, animatorzy i prowadzący instytucje kultury.
Dzieje „partii rosyjskiej” w Polsce
Zajęcia będą polegać na dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z dziejów nowożytnej Polski od początku XVIII wieku do 1989 roku. Akcent padnie na stosunki polsko-rosyjskie i ich wpływ na brak lub ograniczenie polskiej suwerenności oraz zacofanie społeczne, polityczne i gospodarcze. A także na to czy, jak i dlaczego Rosji pomagali w tym sami Polacy. Dyskusja będzie […]
Kultura i rozwój: Czy to da się uwspółmiernić? Między budową autostrad a ulotnymi znaczeniami kultury
Nadchodzące seminaria będą dyskusją przede wszystkim o tym, jak oceniać i gdzie szukać efektów inicjatyw kulturowych. Czy w ogóle powinniśmy wyznaczać i brać pod uwagę działalność kulturową jako proces, któremu można wyznaczać inne cele niż autoteliczna wartość kultury? Czy funkcje działalności kulturalnej podlegają wartościowaniu i uwspółmiernianiu z innymi funkcjami i wartościami społecznymi? Jeśli tak, to […]
Lęk, wstyd, gniew. Demokracja afektywna i literatura
Od dekady przekonujemy się, że racjonalnie formułowane i ustalane zasady są dla współczesnej demokracji niewystarczające. Państwo w coraz większym stopniu uwzględnia – to znaczy przyznaje, że istnieją i włącza do polityki – emocje społeczne. Niepokój, gniew, lęk, wściekłość, wstyd czy duma są poddawane zarządzaniu i włączane w kształtowanie podmiotów zbiorowych. Rodzi to jednak poważny problem: […]
