Miasto

Pornografia i nowoczesność | Porno-transformacja i peryferie po 1989

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | Porno-transformacja i peryferie po 1989


Prowadzenie: Jakub Dymek

14 maja, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Po roku 1989, na fali upadania murów i kurtyn – opadł też woal pruderii. Tak przynajmniej to wygląda, gdy spojrzymy na inwazję wizerunków nagich modelek na foliowe reklamówki, zaskakujące kariery wypożyczalni szemranych wypożyczalni wideo, pustkę prawną w byłych republikach sowieckich i krajach bloku wschodniego, która pozwalała na dosłownie wszystko. Przynajmniej do czasu.

Z jednej strony działał wówczas fascynujący mechanizm utożsamienia porno z „powiewem zachodu”, z drugiej do głosu doszły – nomen omen – nagie prawa ekonomii. Prowadząc do zaskakujących rezultatów i uświadamiając, że porno na peryferiach robi to, co każde porno i wiele, wiele więcej.

_____

Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i nowoczesnością? To główne pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w ramach cyklu „Pornografia i Nowoczesność”. Drugi semestr to achronologiczna historia seksu, technologii i mediów – zawierająca się w pytaniu o to, czy naprawdę plus ça change…? „Im więcej się zmienia, tym bardziej jest tak samo” w odniesieniu do historii pornografii w zachodniej nowoczesności to kwestia zmieniających się nadziei recept, fal paniki i chwilowego poczucia komfortu, rewolucji i kontrrewolucji które doraźnie zmieniają wiele – ale na dłuższą metę nic. Bo – zaczynając od internetu, przez foliowe torby z wizerunkami rozebranych kobiet na gruzach Związku Radzieckiego, po projekcje seksualnych robotów w najdawniejszym science-fiction – tryby techno-seksualnej maszyny uruchomionej przez nowoczesną wyobraźnie przesuwały się w najmniej spodziewany sposób.

Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.

Treści wykładów przeznaczone są dla osób pełnoletnich.

_____

Kolejne spotkanie cyklu:
29.05: 
Seks/Obraz/Media – Porn studies i historie technologii

_____

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij