Seminarium Uniwersytetu Krytycznego.
Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | Porno-transformacja i peryferie po 1989
Prowadzenie: Jakub Dymek
14 maja, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Po roku 1989, na fali upadania murów i kurtyn – opadł też woal pruderii. Tak przynajmniej to wygląda, gdy spojrzymy na inwazję wizerunków nagich modelek na foliowe reklamówki, zaskakujące kariery wypożyczalni szemranych wypożyczalni wideo, pustkę prawną w byłych republikach sowieckich i krajach bloku wschodniego, która pozwalała na dosłownie wszystko. Przynajmniej do czasu.
Z jednej strony działał wówczas fascynujący mechanizm utożsamienia porno z „powiewem zachodu”, z drugiej do głosu doszły – nomen omen – nagie prawa ekonomii. Prowadząc do zaskakujących rezultatów i uświadamiając, że porno na peryferiach robi to, co każde porno i wiele, wiele więcej.
_____
Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i nowoczesnością? To główne pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w ramach cyklu „Pornografia i Nowoczesność”. Drugi semestr to achronologiczna historia seksu, technologii i mediów – zawierająca się w pytaniu o to, czy naprawdę plus ça change…? „Im więcej się zmienia, tym bardziej jest tak samo” w odniesieniu do historii pornografii w zachodniej nowoczesności to kwestia zmieniających się nadziei recept, fal paniki i chwilowego poczucia komfortu, rewolucji i kontrrewolucji które doraźnie zmieniają wiele – ale na dłuższą metę nic. Bo – zaczynając od internetu, przez foliowe torby z wizerunkami rozebranych kobiet na gruzach Związku Radzieckiego, po projekcje seksualnych robotów w najdawniejszym science-fiction – tryby techno-seksualnej maszyny uruchomionej przez nowoczesną wyobraźnie przesuwały się w najmniej spodziewany sposób.
Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.
Treści wykładów przeznaczone są dla osób pełnoletnich.
_____
Kolejne spotkanie cyklu:
29.05: Seks/Obraz/Media – Porn studies i historie technologii
_____
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.