Miasto

Masakra walentynek

Na przecięciu „piątku 13-go” i Walentynek proponujemy pokaz produkcji filmowych stanowiących niekonwencjonalne historie miłosne.

Na przecięciu „piątku 13-go” i Walentynek proponujemy inicjatywę, która dialoguje z formułą standardowego okolicznościowego repertuaru.

Pokaz poprzedzi krótka prelekcja, a tuż po niej dwie krótkometrażowe produkcje: wczesne filmy Mike’a Leigh i Francois Ozona. W pierwszym z nich dwoje neurotyków usiłuje zainicjować relację, jednak zasadniczą barierą okazuje się dla nich niezgodność poczucia humoru, w drugim przyglądamy się serii intymnych scen z życia różnorodnych par i wielokątów. W repertuarze pojawi się także film pełnometrażowy: kultowy, choć nigdy nieprezentowany w Polsce w ramach oficjalnej dystrybucji kinowej, kampowy francuski musical. Tytuły pozostają jednak w sferze niespodzianek, co tym bardziej łączy się z ideą przekornego mini-maratonu.

Masakra Walentynek rozegra się w piątek, 13 lutego o godzinie 19.00 w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście, Gdańsk, ul. Nowe Ogrody 35, II p.

Mike Leigh – jedna z najciekawszych postaci współczesnego brytyjskiego kina autorskiego o zacięciu społecznym. Nawiązuje do dokonań nurtu Młodych Gniewnych, co lokuje go w porządku takich twórców, jak Ken Loach czy Mark Herman. Szczególnie ciekawy jest system pracy reżysera z aktorami profesjonalnymi i amatorami, czego istotnym świadectwem są kultowe produkcje: Życie jest słodkie (1990) czy Sekrety i kłamstwa (1996).  Na uwagę zasługują jednak także jego mniej znane filmy, w tym wczesne realizacje krótkometrażowe – jedna z nich zostanie zaprezentowana w trakcie Masakry.

Francois Ozon – absolwent prestiżowych paryskich uczelni: Sorbony i FEMIS, określany jako przedstawiciel nurtu jeune cinema francais (młodego kina francuskiego) oraz tzw. „francuskiej obsceny” (obok Catherine Breillat i Bruno Dumonta). Twórca kameralnych dramatów, które okazały się dużymi komercyjnymi sukcesami (Pod piaskiem, U niej w domu), laureat nagród na prestiżowych festiwalach, w tym również wyróżnień obejmujących twórczość zaangażowaną w sprawy środowiska LGBTQ. Sam jednak odcina się od ścisłej przynależności gdziekolwiek, a przez swoją autorską różnorodność wyzbył się skutecznie etykietki enfant terrible francuskiego kina. W ramach Masakry pokażemy jeden z jego pierwszych krótkich filmów.

Christophe Honoré – rozpoznawalny głównie za sprawą nowego podejścia do konwencji musicalowej, twórca komedii międzyludzkich, różnorodnych formalnie i tematycznie. Jego filmy pokazują, że kampowy musical to nie tylko formuła, jaką zaproponowali twórcy amerykańskich Midnight Movies spod znaku Rocky Horror Picture Show. Masakrę zamknie jeden z jego kultowych musicali.

Organizatorem wydarzenia jest Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij