Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Napisz do mnie

Teksty

Green-Book-kadr

Ulica Beale w Hollywood

Oscary białe jak śnieg? Nie w tym roku. Wiele nominowanych filmów podejmowało temat rasy. Ale z ich artystyczną jakością bywało różnie.

ObserwujObserwujesz
faworyta-emma-stone-krytyka-polityczna

Nie tylko „Roma”

Nominowane do tegorocznych Oscarów „Faworyta” Yorgosa Lanthimosa i „Pierwszy reformowany” Paula Schradera mają szansę za dwie, trzy dekady wciąż być uznawane za ważne i żywe dzieła sztuki filmowej.

ObserwujObserwujesz
Razem

Poszli nasi w bój bez broni – dlaczego Razem nie wyszło

Czy gdyby Razem uniknęło opisanych przez Leszczyńskiego błędów, to z takimi kartami, jakie miało do dyspozycji, mogłoby samodzielnie grać na obecność w następnym parlamencie?

ObserwujObserwujesz
Konwencja Wiosny, 3 lutego 2019. Fot. Jakub Szafrański

Wiosna dla lewicy populistycznej?

Udany populizm musi budować poparcie w poprzek podziałów klasowych.

ObserwujObserwujesz
vice-christian-bale

„Vice”: zdrowe obywatelskie wkurzenie

„Vice” nie jest ćwiczeniem z archeologicznej satyry politycznej. Przypomina, że problemy amerykańskiej demokracji nie zaczynają się i nie kończą na pomarańczowym milionerze.

ObserwujObserwujesz
Marsz „Stop Nienawiści”, Warszawa 14 stycznia 2019. Fot. Jakub Szafrański

Co zmienia zabójstwo polityka?

Jakich zmian możemy się teraz spodziewać w Polsce po zabójstwie prezydenta Pawła Adamowicza, biorąc pod uwagę doświadczenia innych dotkniętych morderczą przemocą demokracji?

ObserwujObserwujesz
roma-cuaron

„Roma” – intymna historia polityczna

W sytuacji antykobiecego backlashu, uosabianego przez takie postaci jak Trump czy Jordan Peterson, „Roma” Alfonso Cuaróna zyskuje wielką polityczną siłę.

ObserwujObserwujesz

„1983” to nie odgrzewany antykomunizm

Antyutopia w serialu „1983” to Polska, w której model liberalno-demokratyczny został zastąpiony chińskim. To niepokojąco aktualna wizja rzeczywistości.

ObserwujObserwujesz
Zimna wojna. Fot. Łukasz Bąk, materiały promocyjne

5 najważniejszych wydarzeń filmowych. Ostatni taki rok?

Pod koniec poprzedniej dekady, zaczął się najlepszy w historii III RP okres polskiego kina.

ObserwujObserwujesz

Przywrócić dumę Ursusa

Byliśmy kronikarzami upadku przestrzeni dawnej fabryki. Kręcąc chcieliśmy zarchiwizować jak najwięcej przestrzeni, wiedząc, że za chwilę zniknie.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...