Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Napisz do mnie

Teksty

Dlaczego prawica jest tak wkręcona w krypto?

To, co dzieje się wokół kryptowalut – na poziomie dyskursu, agresywnej promocji, gorączki spekulacyjnej – przypomina pod wieloma wzglądami to, co działo się wokół złota wśród amerykańskiej libertariańskiej prawicy w latach 70.

ObserwujObserwujesz
1

4

Wystawa w Galerii Labirynt Rozmowa

Kiedy galeria sztuki staje się miejscem oporu

Galeria Labirynt pokazuje sztukę zaangażowaną politycznie. Reaguje na homofobiczną kampanię władzy czy czarne protesty, zaprasza artystów z Ukrainy. Po co? Na to pytanie odpowiada nam jej były już dyrektor.

1

3

Czego nie znalazłem w nowej deklaracji programowej Razem

To zaskakujące, że Razem nie połączyło kwestii bezpieczeństwa ze swoimi postulatami podatkowymi i nie podniosło postulatu: w sytuacji, gdy musimy się zbroić, nie stać nas na podatkowe przywileje dla najbogatszych.

ObserwujObserwujesz
7

3

Matysiak: Jak wyrzucano mnie z Razem

Z Pauliną Matysiak rozmawiamy o powodach jej usunięcia z Razem i kulisach działań partii. Pytamy, czy nie żałuje swoich politycznych decyzji oraz o skuteczność jej polityki.

ObserwujObserwujesz
8

2

Autor David Szalay i okładka książki „Flesh”
Recenzja

(Nie)szczęścia Istvána, albo Barry Lyndon na miarę naszych możliwości

Zachodni ład dał nam bezpieczeństwo i dobrobyt. Dziś przejmuje nas obawa, że stracimy wszystko, co się udało zbudować w ostatnich 30 latach, i wrócimy do krainy odwiecznej historycznej smuty, na nasze na stare, wschodnie śmieci.

David Szalay, „Flesh”
ObserwujObserwujesz
1

2

Big Mac w Wersalu. Co estetyka Trumpa mówi o jego projekcie politycznym?

Trumpizm to kapitał spleciony z władzą polityczną, przekonany, że nie potrzebuje już żadnej legitymacji ze strony kultury oraz kształtujących i legitymizujących jej kanony elit – błysk bogactwa wystarczy, by oczarować większość.

ObserwujObserwujesz

6

Recenzja

W „Domu dobrym” widać słabości późnego Smarzowskiego, ale to film dobry i ważny

To, jak przekonująco Smarzowski pokazał koszmar przemocowej relacji pozwala zapomnieć o pewnej słabości diagnostycznej warstwy jego najnowszego dzieła.

„Dom dobry” Wojciecha Smarzowskiego
ObserwujObserwujesz
1

4

Razem zrobiło błąd, nie głosując w sprawie aresztowania Ziobry

Partia Razem dała do zrozumienia, że niespecjalnie ufa polskim sądom. Trudno powiedzieć, na ile zrobiła to świadomie i czy zdawała sobie sprawę, gdzie w sporze o stan wymiaru sprawiedliwości w Polsce lokuje ją ten głos.

ObserwujObserwujesz
28

9

Rozmowa

Awangarda w mieście kryzysu. Jak działa dziś Muzeum Sztuki w Łodzi?

O tym, jak instytucja zakorzeniona w robotniczym mieście buduje program na pograniczu sztuki i polityki społecznej, opowiada dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.

3

Po wielkim zwycięstwie Mamdaniego czekają jeszcze większe wyzwania

Jeśli mu się uda, może to radykalnie zmienić sytuację lewicy w Ameryce. Jeśli poniesie klęskę, zostanie to wykorzystane, by spróbować całkowicie zmarginalizować lewicę w ramach Partii Demokratycznej.

ObserwujObserwujesz
1

11

Wczytywanie...