Aktualności Instytutu Krytyki Politycznej

„Kuracjuszki z Interno”

12-13 grudnia, środa-czwartek, 19.30
miejsce: Teatr Powszechny / Warszawa, ul. Zamojskiego 20

Wydarzenie towarzyszy modułowi „Teatr Empatii”, realizowanemu w ramach Studium Kultury Społecznej.

Teatralny projekt artystyczno-badawczy Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Punktem wyjścia jest historia obozu internowania dla kobiet w Gołdapi w roku 1982.

W styczniu 1982 roku pierwszy transport kobiet – zaangażowanych działaczek „Solidarności”, aktywistek społecznych – trafił do obozu odosobnienia zorganizowanego w Ośrodku Wczasowym Pracowników Prasy, Książki, Radia i Telewizji w Gołdapi. Wiezione w tzw. „sukach”, ściśnięte i wyziębione, bez możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb, bez wiedzy o tym, co się z nimi stanie, ani kiedy wrócą do swoich domów, za to w poczuciu upokorzenia, poddane presji i przemocy zarówno fizycznej, jak i symbolicznej, odbywały nagłą, nieplanowaną podróż w nieznanym kierunku.

Wywłaszczone nie tylko ze swojej publicznej roli, ale też w pewnym sensie ze swoich ciał i tożsamości, z poczucia sprawstwa oraz możliwości decydowania o codzienności, umieszczone zostały w kuriozalnym obozie przypominającym po części sanatorium, po części ogród zoologiczny z okazami egzotycznych zwierząt, w końcu zaś: więzienie polityczne. Przez kolejne tygodnie i miesiące internowane poddawane były swoistej „kuracji”, której niezbędność orzeczona została przez władzę, w opresyjnym, a zarazem protekcjonalnym geście. Nadzór i karcenie – by przywołać kluczowe dla Michela Foucaulta kategorie – miały iść w parze z wyrafinowanymi próbami represjonowania i wychowywania działaczek. Główną strategią stosowaną wobec internowanych było przekierowanie ich uwagi na ekskluzywne wygody, w oparciu o które zostało zorganizowane codzienne życie w Gołdapi, a także redukowanie ich tożsamości do wzorców stereotypowo wiązanych z kobiecością.

W pogłębionym procesie twórczym interdyscyplinarny zespół złożony z realizatorek-artystek oraz trzynastu performerek-aktywistek wspólnie bada historię gołdapskiej społeczności i szuka języka reprezentacji, adekwatnego do opowiedzenia o swoim spotkaniu z tą historią.

W toku wspólnych dyskusji, improwizacji, kwerendy, prac dramaturgicznych, a także spotkania z byłymi internowanymi, przygotowują czytanie/działanie performatywne, w którym przedstawią swoją opowieść o oporze, aktywizmie, tworzeniu społeczności i walce.

„Kuracjuszki z Interno” to niezwykłe doświadczenie na styku sztuki i aktywizmu, inspirowane jedną z najbardziej nieoczywistych historii polskiej opozycji.

www.kuracjuszki.pl

Po pokazie 13 grudnia, o godz. 21.00, odbędzie się panel z twórczyniami i byłymi internowanymi. W panelu weźmie udział 8 byłych internowanych i performerek. Panel będzie rejestrowany.

 

TWÓRCY

reżyseria i dramaturgia – Justyna Lipko-Konieczna i Dorota Ogrodzka
ruch – Justyna Wielgus
strona wizualna i scenografia – Jaśmina Wójcik
muzyka – Magdalena Sowul
materiały reporterskie/blog – Dorota Borodaj
przygotowanie do prowadzenia wywiadów – Justyna Dąbrowska
fotosy – Alicja Szulc
produkcja – Tomasz Jagusztyn-Krynicki, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
występują – Alicja Brudło, Katarzyna Cygler, Iga Dzięgielewska, Izabella Gawęcka, Katarzyna Gawkowska-Marciniak, Paulina Jędrzejewska, Iwona Konecka, Grażyna Kopeć, Katarzyna Lis, Hanna Nowicka, Barbara Poniatowska, Anna Sadowska, Helena Urbańska

 

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawa.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij