Seminarium Uniwersytetu Krytycznego
Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | Porno dźwignią handlu: nowe modele dystrybucji, monetyzacji i konsupcji treści w sieci, o których bez porno nie mielibyście pojęcia
Prowadzenie: Jakub Dymek
7 maja, czwartek, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Czy bez porno nie byłoby Youtube’a? Sukcesu telewizji kablowych w Europie, który towarzyszył upadkowi żelaznej kurtyny? A jeszcze wcześniej: magnetowidów?
Przemysł pornografii i erotyki nierzadko wyprzedzał medialne trendy, wymyślając i „patentując” nowe sposoby produkcji, dystrybucji i konsumpcji treści, które potem adaptował na swoje potrzeby cały mainstream. Dotyczyło to przez lata tradycyjnych mediów – taśmy filmowej czy fotografii, ale tendencja trwa i ma się świetnie w dobie cyfrowej. Biznes pornograficzny, mimo olbrzymiego nieformalnego – „pirackiego” – obrotu i właściwie nieograniczonego dostępu do bezpłatnych treści, wciąż zarabia miliony i wymyśla nowe sposoby zarabiania. Często nieoficjalnie, niejasne lub wprost nielegalne.
Warto się im przyjrzeć, bo pornograficzne jabłko wcale nie pada daleko od hollywoodzkiej jabłoni.
_____
Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i po_nowoczesnością? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie sięgając po różnorodne narzędzia teoretyczne, nie zabraknie też refleksji o tym jak krytycznie analizować porno, z różnych perspektyw, ale bez legitymizowania cenzury – spoglądając na porno jako dyskurs, a nie tylko gatunek filmowy czy pop-kulturowy fenomen. Trzeci semestr poświęcony jest w szczególności zakazom i nakazom – obyczajowym, kulturowym, zdrowotnym, związanym z debatą publiczną i life-style’m – które realizują się za pomocą nowych technologii komunikacyjnych i mediów: od cenzury i masowego nadzoru, po kompulsywną konsumpcję komunikatów seksualnych i masową rozrywkę.
Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.
______
POZOSTAŁE SEMINARIA UNIWERSYTETU KRYTYCZNEGO W SEMESTRZE WIOSENNYM.
______
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.